“Geef me 5 tips waarmee ik meer klanten uit mijn webshop kan halen” vroeg Manouk Voermans me.
We werken al heel lang samen. Zij helpt me met mijn content beter te maken, ik haar met haar branding en website. Worden we blij van. Allebei.
Totdat ze me dit soort vragen stelt.
Ik staarde blanco de camera in. Tot so far de content brainstorm.
Er kwam helemaal niks. Wat echt heel raar is voor iemand die zegt dat ze jouw website naar het volgende level kan tillen. Toch?
Gelukkig weet ze inmiddels van mij dat de vraagstelling belangrijk is. Vraag je me: hoe kan ik het mijn klanten makkelijker maken om dingen bij me te kopen? Dan schud ik van alles uit mijn mouw. Maar zo random 5 tips geven? Nope, gaat niet gebeuren.
Maar, jij vind jezelf toch zo’n goede webdesigner?
Waarom ik niet zomaar 5 tips kan geven? Omdat iedere webshop en iedere doelgroep anders is. Iets wat voor de 1 goed werkt, kan voor de ander averechts werken. Maar goed. Nou ze de vraag anders stelt blijken er toch wel wat tips te zijn waar vrijwel iedereen wat mee kan.
Komtie:
Tip 1: Zorg voor een duidelijk vindbaar winkelmandje. Ga niet te creatief lopen doen. Het knopje daarvoor hoort rechts bovenin te zitten. Dat zijn we gewend. Als het daar niet zit moeten we gaan nadenken en je wilt niet dat mensen in je shop gaan nadenken. Kopen moeten ze, verdorie!
Tip 2: zorg voor een duidelijke bevestiging van de “leg in winkelmandje” actie. Ergens moet er iets uitklappen, oplichten, rood bolletje geven, etc. Ik wil meteen weten dat ik goed op dat knopje heb gedrukt. Als ik twijfel moet ik gaan nadenken. En willen we dat? Zie tip 1.
Tip 3: Je klanten zijn dom. Nee, dat is niet gemeen, dat is echt zo. Weet je nog dat we niet willen dat mensen nadenken? Als we niet meer nadenken dan maakt ons dat? Juist. Minder slim. Als jij een langere levertijd hebt dan morgen, dan moet je dat OVERAL vermelden. Vermeld het bij je product, in het winkelmandje, op de afrekenpagina, in je veelgestelde vragen… dan mag jij lachen bij de eerste: “ik wist het niet”. Afgesproken?
Tip 4: Je klanten zijn dom. Laat ze dus zo min mogelijk nadenken over wat ze moeten doen om af te rekenen. Wees kort, duidelijk en gebiedend. “vul je gegevens in” “koop nu” “betalen”. Het lijkt misschien wat onaardig maar het is wel duidelijk. En daardoor hoeven we niet na te denken. Want….?
Tip 5: Hate to bring it to you: Je klanten zijn niet alleen dom maar ook lui. Wist je dat een groot deel van de potentiële kopers afhaakt nadat ze op de afreken-knop hebben gedrukt? Dat doen ze omdat ze hun STRAATNAAM in moeten vullen. Echt waar! Voor een euro of 50 per jaar doet jouw website dat voor ze. Hoeven ze alleen hun postcode en huisnummer in te vullen. En als je ze stimuleert om een account aan te maken (kan je je verzending volgen!) hoeven ze zélfs dat niet meer.
Heb je aan bovenstaande nog niet genoeg en wil je een keertje sparren om te kijken waar jouw webshop nóg beter kan?
Plan dan een live websitecheck met mij. We lopen dan in een uur door jouw website en ik stop je vol met tips die je zó kan toepassen. Inclusief dé gouden tip over hoe je knoppen er uit moeten zien.