Vorige maand heb ik een onderzoekje uitgezet om eens te kijken over welke onderwerpen jullie meer willen weten.
Eén van de vragen die daaruit kwam was:
Hoe zorg ik voor een optimale customer journey, hoe zorg ik dat bezoeker in de webshop komt en koopt, zonder afgeleid te worden door blogs en andere informatie (die ook belangrijk is!)
Dit vind ik een hele leuke vraag! Ik snap namelijk heel goed waar hij vandaan komt, je wilt dat iemand op je website of webshop binnen komt en zo snel mogelijk overgaat tot het kopen van jouw producten of diensten.
Conversie: van bezoeker tot koper
Echter.. zo werkt de menselijke psyche niet. Vaak moeten mensen eerst een product, dienst of aanbieder een aantal keer hebben gezien voordat ze overgaan tot koop.
Wist je dat de gemiddelde webshop (en dan heb ik het niet over de giganten bol.com en Coolblue) een conversie hebben van 3 tot 4 procent? Even voor de beeldvorming: dat houd dus in dat 3 tot 4 op de 100 mensen een aankoop doen.
Wat zegt dit je? Dat je een beleving of aanbod moet hebben wat zó goed is dat mensen geen nee kunnen zeggen of dat je veel bezoekers nodig hebt om lekker te kunnen verdienen.
Er is echter nog een manier: de verbinding met klanten aangaan. Als mensen het gevoel hebben dat JIJ de juiste partij voor ze bent dan zijn ze eerder geneigd bij JOU te kopen
3 tips om van een bezoeker een koper te maken
1. Een dijk van een aanbod of beleving
Dit is een lastige. De gemiddelde webshop is namelijk niet uniek in het aanbod. Je koopt producten in en verkoopt ze weer. Dan moet je dus onderscheid maken en de shop zelf uniek maken. Dit vraagt serieuze marketing skills en is niet voor iedereen weggelegd. Coolblue doet dit bijvoorbeeld heel goed. Bieden zijn unieke producten aan? Nee.
Zijn ze de goedkoopste? Nee.
Zijn ze de mooiste? Nee
Zijn ze de grootste? Nee ook niet.
En toch is dit 1 van de webshops waar je aan denkt als je electronica nodig hebt.
Waarom denk je dan toch als eerste aan ze? Omdat ze leuk zijn. Ze zijn uniek in de manier waarop ze met hun klanten omgaan. Ze maken van online shoppen een feestje en voeren dit door in ieder onderdeel van het proces. Van het moment dat je op de website terecht komt tot het moment dat je je pakketje hebt open gemaakt. Sterker nog: ze voeren het zelfs door ín het bezorgproces. Denk maar aan de bussen, fietskoeriers, bezorgers en het feit dat ze je confetti laten knippen om de bezorger mee te ontvangen terwijl je wacht. Op deze manier weten ze zelfs van wachten nog een feestje te maken.
Kortom: geef je bezoekers een beleving of aanbod waardoor ze geen nee kunnen zeggen en terug blijven komen.
2. Trek veel bezoekers
Niet makkelijk maar stukken eenvoudiger te doen dan tip 1. Veel bezoekers trekken betekent: veel zichtbaar zijn. Dit kan op meerdere manieren en eigenlijk is het ook noodzakelijk om meerdere van deze manieren te combineren:
– adverteren. Door te adverteren komen mensen veel in aanraking met jouw merk of aanbod
– goede SEO. Ik schreef eerder al een artikel over wat SEO precies is. Search Engine Optimization (SEO) zorgt ervoor (als je het goed doet) dat je hoger in de zoekresultaten verschijnt. Hoe hoger hoe eerder mensen doorklikken naar jouw website. Goede blogs dragen hier aan bij!
– veel informatie delen (blogs schrijven!) over de producten die je aanbied. Zorg dat je overal op gevonden kunt worden. Als iemand dan naar een bepaald artikel op zoek gaat ben jij degene die er meer over kan vertellen. Dit zorgt voor een expert-status en is voor veel mensen een doorslaggevende reden om bij jou te kopen
– zichtbaar zijn op social media. Dit is nog steeds een belangrijk kanaal om klanten te werven. Als mensen niets van je voorbij zien komen weten ze niet dat je bestaat en kunnen ze ook niet bij je kopen.
3. de verbinding met klanten aan gaan
Wil je een hoge conversie zodat je niet veel bezoekers nodig hebt? Dan is het heel belangrijk dat mensen een band met jou of jouw aanbod voelen. De gun-factor is een hele belangrijke reden voor mensen om met jou in zee te gaan. Ook hier gaat tijd en energie inzitten want het is nou eenmaal een feit dat mensen jou of jouw product eerst een paar keer gezien moeten hebben voordat je die gunfactor krijgt.
Hoe ga je die verbinding aan? Laat jezelf en je producten zien! Letterlijk. Laat je zien op social media, schrijf blogs over je producten, neem filmpjes over het gebruik op en zet ze op youtube.
Is het je opgevallen dat zichtbaarheid in alle tips terugkomt? Heel simpel: als mensen niet weten dat je bestaat dan kunnen ze ook niet bij je kopen.
1 van de eenvoudigste manieren om meer te vertellen over jou en je product en dus zichtbaar te zijn is JUIST door te bloggen. Goede artikelen schrijven waar echt waarde in zit. Waar mensen iets aan hebben.
Kortom:
Laat je blog voor je werken
Is jouw blog een afleiding? Dan is óf je aanbod niet goed (of duidelijk) genoeg óf je blog gaat niet over iets waar je geld mee kan verdienen.
Bloggen over jou als persoon is heel goed om de verbinding met je klanten aan te gaan, je moet er alleen wel voor zorgen dat je het afwisselt met blogs die waarde bieden. Ga dieper in op een specifiek product, laat zien dat je weet waar je het over hebt en ga in op de voordelen van jouw product of aanbod.
Kleine tip: plaats ook een link naar het betreffende blog bij je product! Zo kunnen mensen er meer over lezen en kan je eventuele twijfels meteen wegnemen.
2 gedachten over “3 tips om meer geld te verdienen met je webshop”
Wat een goede blog Manon! Als ik me niet vergis was het nota bene mijn vraag, toch? Ik ga nu mijn eerste blog schrijven. Maar ik heb nog heel veel te leren (tehcniek, teksten schrijven, SEO, social media, Pinterest, er komt een hoop bij kijken! Eerst maar eens 1 blog schrijven en morgen dan eindelijk mijn website en de shop open gooien! Wiehoooo!
Ha Yolanda!
Het was inderdaad een vraag uit mijn onderzoek, ik kan alleen niet zien wie welk antwoord heeft gegeven maar als jij hem herkent als jouw vraag: alsjeblieft!
Ik kan me voorstellen dat alles nogal veel lijkt maar begin maar lekker bij het begin: schrijven over dingen waar je wat van weet. Dat is het belangrijkste. De rest komt later wel!
Succes!