Hosting? wat een onderwerp. Een noodzakelijk kwaad en een typisch gevalletje van over smaak valt niet te twisten. En tóch ga ik je mijn mening over geven.
Wat is webhosting?
Tegenwoordig heeft vrijwel ieder bedrijf een website. Als je een website hebt krijg je te maken met webhosting. Eerder vroeger, dan later. Zonder webhosting (ik ga dat vanaf nu gewoon hosting noemen) kan jouw website niet online staan. Hosting is een engelse term die, afhankelijk van hoe hij gebruikt wordt, meerdere Nederlandse vertalingen kan hebben. De meest algemene Nederlandse term zou “houden” moet zijn.
“We are hosting a party” “we geven/houden een feestje”.
Wat een webhoster doet is een stukje ruimte op zijn server beschikbaar stellen voor jouw website. Zie je website gewoon als een map op je computer (feitelijk is het dat ook) maar dan op een plek die door iedereen te benaderen is. De server van de hoster is in feite een soort computer die in verbinding staat met het internet en ervoor zorgt dat al het verkeer op het internet op de juiste plek (met een beetje mazzel is dat jouw website) terecht komt.
Bovenstaande is uiteraard een heel versimpelde uitleg maar you get my point, right?
Waarom is het belangrijk bij wie je je website laat hosten?
Dat is een beetje hetzelfde als vragen: is het belangrijk wie het onderhoud aan je auto doet? Of: is het belangrijk waar je je boodschappen doet?
Het antwoord daarop is persoonlijk. Sommige mensen willen zo goedkoop mogelijk uit zijn. In het geval van de garage kan dat in het slechtste geval betekenen dat reparaties niet helemaal goed worden uitgevoerd, dat er 2ehands materialen worden gebruikt of dat er wel wordt gefactureerd maar niet wordt geleverd.
In het geval van de supermarkt kan het zijn dat levensmiddelen van mindere kwaliteit zijn, minder lang houdbaar of dat je geen schappen maar op elkaar gestapelde pallets met opengescheurde dozen als winkelinrichting hebt.
En zo zijn er een heleboel keuzes te maken. Wil je goedkope hosting? Dan kan het zijn dat je niet altijd (even goed) bereikbaar bent, dat de klantenservice niet afdoende is of dat je gewoon echt alles zelf uit moet zoeken.
Ik draai hem graag om: wat zoek jij in een webhoster?
Ik wil graag dat mijn website veilig en goed online staat
Trust me, daar ben ik ook op de harde manier achter gekomen. Ook ik wilde toen ik net startte voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Wist ik veel. Ik had gewoon niet zoveel budget en iedere euro die ik kon besparen was er weer 1.
Niet wetende dat in het geval van hosting goedkoop is duurkoop vaak geldt. Want waar ik totáál geen rekening mee had gehouden is hoe alles op het internet met elkaar verweven is.
Wist je bijvoorbeeld dat Google het niet leuk vind als jouw website niet snel laad? Minpunten. Letterlijk, want je zal dan nooit hoog in Google komen te staan.
Klanten vinden het ook niet zo leuk als je website het voor de zoveelste keer niet doet.
Sterker nog: ik denk dat klanten het nog minder leuk vinden als jouw website niet snel laad dan Google. Wist je dat de gemiddelde bezoeker een website wegklikt als deze niet binnen 2 of 3 seconden geladen is? Snap je nu waarom je minpunten krijgt van Google? Aha!
Waarom klantenservice zo belangrijk is
Ik hoor je denken: als een hoster alleen maar een stukje op de server hoeft vrij te houden voor mijn website, wat moet die klantenservice dan doen?
Het internet is een tegenwoordig een wereld op zich. Maar tegelijkertijd ook onderdeel van jouw wereld. We kunnen niet meer zonder en we laten overal onze gegevens achter. Dat moet veilig gebeuren. Bovendien versturen we het grootste deel van onze post ook online.
Webhosters moeten ervoor zorgen dat dit allemaal goed blijft gaan. Daar komt enorm veel technologie bij kijken. Dat kan niet altijd 100% goed gaan. Net als met een auto heeft een server ook onderhoud nodig, zijn er om de haverklap nieuwe technologieën en (wettelijke) eisen.
Deze zorgen besteed je allemaal uit.
Gaat er dan onverhoopt toch iets mis? Dan wil je dat het team binnen het bedrijf wat jouw hosting verzorgt snapt hoe belangrijk JOUW website voor JOU is. Dat dat ding zo snel mogelijk weer online moet zijn.
Maar bovenal: dat niet iedereen een ICT’er is en dat er ook zoiets is als Jip en Janneke taal.
Maar welke hosting moet ik dan kiezen?
Aangezien ik inmiddels al heel wat hosting providers heb versleten kan ik je wel van advies voorzien.
Ik ga geen hele vergelijkingen maken maar ik geef je 2 opties: 1 budget versie die het gewoon redelijk doet en 1 waar ik zo blij mee ben dat ik er niet meer weg wil.
- * SiteGround Eigenlijk vind ik dat je niet verder hoeft te kijken. Alles wat je nodig hebt, overzichtelijk dashboard, automatische back-ups, snelle hosting, fantastische klantenservice. Zoals gezegd heb ik al heel wat webhosters en hostingpakketten versleten maar niemand had een klantenservice die altijd hun beloftes waarmaakte, snapte dat ik (voordat ik webdesigner werd) ook niet alles weet en net dat stapje extra doet en meedenkt met wat ik nou echt nodig heb. Niet de goedkoopste maar je krijgt echt waar voor je geld. Neem je bij mij een website af? Dan zal ik je altijd vragen om SiteGround te overwegen. Het enige nadeel dat ik kan bedenken bij deze partij: Ze werken compleet engelstalig.
- * One.com Prima budget hoster, flink wat opties in het dashboard, je kan vrij veel zelf. Klantenservice is nogal basic over maar overall redelijke partij, beter dan de gemiddelde budget hoster (goedkope hoster).
Kan ik rechtstreeks bij jou hosten? Bij andere partijen kan dat wel.
Ik heb het liefst dat jij volledige controle hebt over jouw website en jouw domein. Ik krijg tegenwoordig met de regelmaat van de klok klanten die niet meer bij hun domeinnaam kunnen omdat het bedrijf wat hun website heeft gebouwd failliet is gegaan of gewoon is opgehouden te bestaan.
Domeinnaam gijzeling kan je het noemen. Ik wil dat niet. Voor niemand.
Buiten dat vind ik het gewoon heel belangrijk dat je zelf ook nadenkt over wat voor jou belangrijk is. Natuurlijk vind ik het heel fijn als je jouw hosting onderbrengt bij SiteGround maar dat is mijn persoonlijke voorkeur. Wanneer ik jouw website aan jou overdraag moet je zelf weten waar je alles kan vinden, je moet zelf contact op kunnen nemen met een klantenservice, wanneer het jou uitkomt.
Hoe meer schakels, hoe trager de lijn wordt!
Dat gezegd hebbende, er zijn wel mogelijkheden om jouw website onder te brengen binnen mijn pakket. Ik “deel” jouw website dan met jou zodat je wel overal zelf bij kunt, ook bij de klantenservice. Ben je van plan om het onderhoud aan mij uit te besteden? Dan is het voor mij het handigst als je webhosting via SiteGround of via mij afneemt. Ik kan dan sneller overal bij waardoor ik minder tijd kwijt ben aan het onderhoud van jouw website.
Wil je graag dat ik je hosting voor je regel? Neem dan even contact met me op!