Je ziet ze tegenwoordig veel, ook bij mij: Typografische logo?s.
Dat zijn logo?s die volledig uit tekst bestaan, zonder plaatje erbij, zoals het logo van Brand it Up.
Ik ben fan van dit soort logo?s en ik ga je uitleggen waarom!
Lettertypes in verschillende vormen en maten
Ik schreef eerder al een artikel over Google Fonts. Hier legde ik in uit dat er heel veel verschillende soorten lettertypes (fonts) zijn. Ieder font heeft zijn eigen eigenschappen en vormen.
De vorm van een font is heel erg bepalend voor de uiteindelijke uitstraling van een woord.
Zo maakt een handgeschreven font een tekst heel persoonlijk, een hoekig lettertype maakt het meestal zakelijk en een lettertype met een hoop tierelantijntjes maakt het speels. Het lettertype wat je kiest kan echt een andere betekenis geven aan een tekst.
Een mooi voorbeeld wat lettertypes doen met een boodschap:

Zelfde tekst, COMPLEET andere boodschap!

Welk lettertype je kiest is essentieel voor het bereiken van je doelgroep
Als je weet dat alleen het lettertype al maakt dat een tekst een hele andere boodschap krijgt, dan is het niet moeilijk te begrijpen dat zoiets ?simpels” als een lettertype er ook voor kan zorgen dat je je doelgroep wel of niet bereikt.
Is jouw doelgroep de groot-zakelijke markt en ga je een lettertype gebruiken met hartjes op de i? dan denk ik niet dat je ze gaat bereiken.
Daarom zeg ik ook ?simpel” want het juiste lettertype is doorslaggevend maar ook heel lastig om te vinden in het enorme aanbod.
Typografische logo?s
Ik ben er fan van. Nu je weet wat lettertypes doen met een tekst snap je waarschijnlijk ook wel dat je daar als ontwerper heel fijn mee kan spelen. Door gebruik te maken van het juiste lettertype kan je tekst laten opvallen, laten wegvallen en er zelfs een beeldmerk van maken.
2 voorbeelden:
Typografisch logo voorbeeld 1:

Het logo van Brand it Up. Daar kan je heel veel uithalen.
Ik heb gekozen voor een handgeschreven deel en een deel met een zakelijkere uitstraling. Dit past bij mij, ik richt me op de zakelijke markt maar ik heb een hele persoonlijke aanpak. Daar komt bij dat het handgeschreven deel van mijn logo eruit springt.
Er staat dan eigenlijk: ?B it? spreek je dat uit dan zeg je ?Be it? ben h?t, wees h?t. Met het bedoel ik: het merk, jezelf, je droom, je visie, jouw bedrijf, jouw ideaalplaatje. De B kan ik als beeldmerk gebruiken, op zijn engels lees je dan ?Be? als in: zijn, ben het.
Typografisch logo voorbeeld 2:

Classy Moods. Het logo van Classy Moods is ook een typografisch logo, maar weer op een andere manier dan dat van Brand it Up.
Ook bij Classy Moods heb ik gekozen voor een handgeschreven lettertype in combinatie met een zakelijk lettertype (kijk maar goed, ook de zakelijke lettertypes zijn anders) maar in dit geval is het handgeschreven CM gelijk een beeldmerk in het logo. CM an sich zegt niet zoveel, het is de afkorting van Classy Moods. Zou je dat meteen als beeldmerk gaan gebruiken dan herkent niemand het.?
Het bied wel de mogelijkheid om, als er eenmaal naamsbekendheid is opgebouwd, alleen nog gebruik te gaan maken van de CM als beeldmerk.
De reden om ook hier weer te kiezen voor een handgeschreven font in combinatie met een zakelijker lettertype is eigenlijk dezelfde als bij Brand it Up. Classy Moods richt zich op de ondernemende vrouw. Het gaat hierbij om de ondernemer/carri?revrouw als persoon en dat mag zichtbaar zijn. Door deze 2 fonts te combineren straalt het logo klasse en vrouwelijkheid uit.
Moet er altijd een handgeschreven lettertype worden gebruikt in een typografisch logo?
Nee, zeker niet! Er zijn heel veel verschillende soorten typografische logo?s. Door te spelen met letters en lettertypes kan je heel veel doen. Door een B op een bepaalde manier te draaien kan je bij sommige fonts bijvoorbeeld de illusie wekken dat het een hart is. Wat je ook veel ziet is dat er een verborgen boodschap in een logo zit.
Een mooi voorbeeld daarvan is het logo van FedEx:

Ik hoor je bijna denken: ja ok, typografisch, ja. Er staat FedEx, in een lettertype, in 2 verschillende kleuren. Maar wat is hier nou zo bijzonder aan?
Maar kijk eens naar de witruimte tussen de E en de X? Zie je hem?
Mocht je het echt niet zien: daar zit een witte pijl. Geniaal in al zijn eenvoud. Die ga je dus nooit n?et meer zien!