Branding Classy Moods

14 juli 2019.
Ping! Er vliegt ’s avonds laat een mail mijn mailbox in. Kort samengevat: Manon, ik zat op Pinterest om inspiratie op te doen voor mijn logo en toen kwam ik jou tegen in een facebookgroep. Ik vind de logo’s van Days in June en Septembergroen heel mooi! Wil je voor mijn kledinglijn Classy Moods ook een logo ontwerpen?

Damn, ik hou van dit soort mailtjes! Die zijn zó goed voor mijn ego 😉

Natuurlijk wil ik dat! Ik heb nog niet eerder voor een kledinglijn ontworpen dus dit is echt een super opdracht.

Hoe weet je welk pakket je nodig hebt?

Zoals met alle aanvragen die ik binnenkrijg sprak ik af om eerst eens een keer te bellen. Dan kijken we wat de wensen en de visie zijn, wat er nodig is en of mijn werkwijze daarbij aansluit.
Als starter denk je snel dat alleen een logo voldoende is, maar om jouw bedrijf herkenbaar in de markt te zetten zal je je hele branding in 1 keer neer moeten zetten, anders kan je straks weer opnieuw aan de slag.
Reshma koos voor Classy Moods uiteindelijk voor het Starters Pakket Medium met als uitbreiding  naast een logo variant speciaal voor social media, een extra logo variant voor het gebruik op kleding labels. Wel zo handig als je een kledinglijn ontwerpt.

Over het merk

Reshma Changoer, eigenaresse van Classy Moods en modeontwerper, is een vrolijke, spontane meid met een visie. Haar kledinglijn is exclusief, hoogwaardig en prachtig.

Zelf zegt ze over haar lijn:
Een kledinglijn speciaal voor de ondernemende en levens-genietende vrouw die er op haar mooist uit wil zien. Vrouwelijk, klassiek, chic, tijdloos én met detail.
Niet de basics, wel de basic tinten. Naturel tinten die jouw persoonlijke “IK” meer naar voren laten komen en je werkelijk doen stralen. Een mix van classy en alledaagse kledingitems voor elke gelegenheid en die alle seizoenen gedragen kunnen worden.
Classy Moods vindt het belangrijk dat kleding dient als een middel voor persoonlijke expressie. Jouw Classsy Moods-outfit benadrukt daarom altijd jouw persoonlijkheid en vormt tegelijkertijd jouw eigen unieke stijl.
Je straalt pas werkelijk als een kledingstuk bij jou past en niet andersom.

Be Yourself, have Your own Style and let others be inspired by You! “

Coco als inspiratie

Reshma’s grote voorbeeld is Coco Chanel. Haar stijl is Coco met een flinke dosis Reshma want Chanel is erg klassiek en Classy Moods is voor de vrouw van nu.
Dat gezegd hebbende.. Coco was niet zomaar van tafel hoor!
Reshma ziet in de toekomst namelijk ook een wat klassiekere kledinglijn voor zich, één die zich richt op de wat rijpere zakenvrouw.

De uitdaging voor mij als brand-designer is dan ook om dat mee te nemen en een visueel merk neer te zetten waar Classy Moods nog jaren mee vooruit kan. Óók met een 2e kledinglijn.

Het moodboard

Dat Reshma geïnspireerd wordt door Chanel werd me meteen duidelijk toen ik haar Pinterest-input bekeek. Dat ze in haar hoofd al 2 kledinglijnen voor zich ziet was ook goed te zien.
Haar inspiratie was enerzijds heel klassiek, anderzijds heel fris,  jong en licht.
Ik zal heel eerlijk zijn: dit was een flinke uitdaging. We zijn daarover met elkaar gaan sparren.
Wie is de doelgroep? Wie is Reshma en wat gaat Classy Moods laten zien?

Conclusie: Classy Moods is geen 2e Chanel, en Reshma is geen 2e Coco.
Om duidelijk te maken welke 2 stijlen zich in haar inspiratie bevinden heb ik uiteindelijk 2 moodboards toegestuurd. 1 met de donkere, wat zwaardere beelden, en 1 die veel lichter is, maar nog steeds klasse uitstraalt.

Dat hielp: binnen no-time had ik het antwoord dat het lichtere moodboard was wat ze zocht.

Het donkere, zeer klassieke moodboard
Het lichte moodboard wat nog steeds klasse uitstraalt.

Het kleurenpalet

Daar kan ik vrij kort over zijn: De kleuren in dit palet zijn bewust heel eenvoudig gehouden.
Bij een kledingmerk moet de kleding voor zichzelf spreken. De warme tinten zijn geïnspireerd op klassieke cosmetica tinten. Warme, vrouwelijke kleuren met een highlight van rosé goud. Het zwart en off-white zijn in dit geval de meest opvallende kleuren en zijn goed te gebruiken voor verpakkingen, labels, tags etc.
Door het gebruiken van deze neutrale tinten vallen juist het logo en de kleding zelf des te meer op.
Met dit eenvoudige palet kan Reshma heel wat verschillende lijnen ontwikkelen en toch een eenduidig merk hanteren.

Kleurenpalet Classy Moods

HET LOGO

Reshma kwam bij mij terecht door de logo’s van Days in June en Septembergroen. Dit zijn allebei ronde logo’s. Voor beide bedrijven heb ik 1 logo ontworpen, zonder varianten. Voor Classy Moods had ik wat meer ontwerp vrijheid. Ik ontwerp heel graag typografische logo’s die voor zichzelf spreken en ik raad altijd aan om het hoofd logo niet in een cirkel te ontwerpen.
Cirkelvormige logo’s zijn heel erg mooi maar nemen ook veel ruimte in.
Voor fotografen zoals Djana van Days in June en Elvera van Septembergroen is dat een iets ander verhaal omdat een cirkelvormig logo weer heel mooi staat als watermerk op foto’s.
Voor kleding zie je toch dat labels en tags vaak een langwerpige vorm hebben en ook op facturen komt een horizontaal logo vaak beter uit. Uit de logo’s die ik aanleverde koos Reshma meteen haar favoriet.
Tijdens het hele proces heb ik meerdere malen uitgebreid met haar gesproken en hebben we regelmatig uitgebreid gespard over wat wel en niet werkt en waarom iets wel of niet werkt.
Bij de keuze voor het logo verraste Reshma mij. Geen discussie mogelijk: Dit is ‘m.
Of in haar woorden: ik ben verliefd.
Een aanpasronde was niet nodig.

Logo voor kledingmerk Classy Moods

Sterker nog: Bij de keuze voor de logo varianten voor Social Media en de kledinglabels koos ze steevast voor haar eigen logo. Geen tierelantijnen, geen andere vormen. Uiteindelijk hebben we er voor gekozen om de kenmerkende “CM” in het logo van Classy Moods als los beeldmerk te gaan gebruiken.

Ik kan niet wachten op de eerste kledingstukken met het officiële Classy Moods label!

Manon

Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

1 reactie op “Branding Classy Moods”

  1. Info@annekewolters.nl'/

    Leuk verhaal Manon! Ik zit zo weer terug in mijn eigen proces. En wat is het voor dit kleding merk ook weer prachtig geworden. Zó’n eigen stijl! Uit duizenden te herkennen! Knap gedaan! Anneke

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *