Manon

Manon

Manon is eigenaar, Branding expert en Webdesigner bij Brand it Up. Met veel plezier deelt ze haar kennis en bouwt samen met jou een visueel merk wat perfect past bij jou ?n jouw doelgroep.

Wat is Branding

Wat is branding?

Ik strooi er veel mee, met het woord Branding. Beetje lastig misschien dat dit, als je het leest, ook een Nederlands woord zou kunnen zijn, daarom schrijf ik het vaak met een hoofdletter (nee, dat is grammaticaal niet correct maar trekt wel meteen de aandacht).

De engelse term ?Branden” past eigenlijk heel goed bij het Nederlandse woord branden. Het komt namelijk van het brandmerken van vee vandaan. Het is iets wat je steeds minder ziet maar vroeger werd een brandmerk gezet door de eigenaar om duidelijk te maken dat bijvoorbeeld een koe of een paard van hem was. Een brandwerk bestond meestal uit de initialen van de veehouder. 
Het doel van Branden is nog steeds hetzelfde: je stempel drukken op wat van jou is.

Is Branding hetzelfde als een huisstijl?

Niet helemaal. De term Branding is veelomvattender dan alleen een huisstijl. Branding is alles wat komt kijken bij het neerzetten en onderhouden van een merk: van logo tot marketing en alles wat daarbij hoort.
Je Branding, het merken, voer je in alles door. Je social media posts, de manier waarop je communiceert, de foto?s en afbeeldingen die je gebruikt, drukwerk, relatiegeschenken, website? je kan het zo gek niet bedenken of het kan onderdeel uitmaken van jouw merk en moet dus bij elkaar passen.

Wat is een huisstijl?

Een huisstijl omvat:

  • Beeld- of woordmerk (logo)
  • Schrijfwijze naam
  • Typografie
  • Gebruik van zwart-wit en kleuren
  • Vaste verhoudingen in formaat, vorm en contrast
  • Papier- en materiaalkeuze

Een echte huisstijl is iets wat heel handig is als je vooral fysieke uitingen hebt (briefpapier bijvoorbeeld). Tegenwoordig gaat er echter zoveel digitaal dat de manier waarop we een huisstijl gebruiken in mijn ogen achterhaald en niet meer passend is. Wie gebruikt er nog briefpapier wat je bij een drukkerij laat drukken? 
Ik niet, mijn klanten ook niet. Hele grote bedrijven wel, maar ook steeds minder.
Facturen zijn meestal digitaal (met ideal link als het even kan!), druktechnieken en papiersoorten ontwikkelen zich met een enorme snelheid en de afmetingen die je nodig hebt voor digitale visuals (zoals social media posts) wisselen per platform en soms zelfs per maand. Jou voorschrijven hoe je je logo exact moet gebruiken is iets wat we beiden niet moeten willen. Tegenwoordig is flexibiliteit enorm belangrijk.

Omdat je van mij meer (en meer vrijheid) krijgt dan alleen een een huisstijl heb ik ervoor gekozen om mijn pakketten geen huisstijl- maar brandingpakketten te noemen.
De term ?visual branding? zou misschien beter zijn voor mijn werk maar ?Branding” is inmiddels zo ingeburgerd dat dit volstaat.

Wat houd een Branding in bij jou?

Wat je van mij krijgt is het visuele overzicht om jouw merk consistent door te voeren. Alles is zo gemaakt dat je vrij bent om bijvoorbeeld jouw nieuwe logo te gebruiken hoe jij wilt. Het enige wat je niet moet doen is de verhoudingen anders maken (het logo wel in de hoogte maar niet in de breedte uitrekken bijvoorbeeld, van iets ronds een ei maken of van een rechthoekige vorm een vierkant, of andersom). Ik geef je de tools om nieuwe content te maken die past jouw merk. Dit is een andere manier van denken en er zit ook een andere manier van ontwerpen achter.
De oude manier is om zoveel mogelijk controle te kunnen behouden over de manier waarop middelen worden ingezet. 
Mijn manier laat meer ruimte voor nieuwe technieken en nieuwe idee?n. Nieuwe dingen niet benutten vind ik enorm zonde! Twijfel je over een keuze dan kan je altijd bij mij terecht voor advies. Ik heb veel liever dat je gefundeerd voor iets kiest dan dat je voor iets kiest omdat het bijvoorbeeld ?lekker goedkoop? is en dat ook te zien is, terwijl dat niet bij jouw merk past.

Waarom zou ik een Branding niet zelf kunnen ontwerpen?

Jouw branding is de basis van alles wat je gaat laten zien van jouw bedrijf. Het is de basis van je marketing, van alles wat jouw klanten gaan zien. Alleen een mooi plaatje werkt niet. Je basis moet goed zijn. Daar moet over nagedacht zijn en met alle aspecten voor het gebruik van deze basis moet rekening zijn gehouden. Dat is een vak apart.
Hoe je die basis vervolgens gaat gebruiken is aan jou. Misschien doe je het zelf of schakel je iemand in. Hoe dan ook, je verdient een basis waar je mee vooruit kan. Jarenlang.

Keertje sparren?

Wil je meer weten? Of wil je een keer sparren over jouw huidige branding?
Neem dan contact met me op, ik help je heel graag!

Alle artikelen bevatten mijn persoonlijke mening of die van mijn gast-bloggers. In sommige blogs zijn links naar de website van mijn gast-bloggers of advertentie links (advertentie links zijn per bericht 1x gemarkeerd met een *) opgenomen. Door het klikken op deze links verlaat je mijn website en ga je naar de website van de betreffende aanbieder toe. Ik heb geen controle over externe websites. – Manon-

Manon

Deel dit Bericht

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *