Logo's. Waarom alleen een mooi plaatje niet werkt.
Manon

Manon

Manon is eigenaar, Branding expert en Webdesigner bij Brand it Up. Met veel plezier deelt ze haar kennis en bouwt samen met jou een visueel merk wat perfect past bij jou én jouw doelgroep.

Logo’s. Waarom alleen een mooi plaatje niet werkt

Als startende ondernemer zit je boordevol plannen en ideeën. Daar een keuze uit maken is al lastig, laat staan een businessplan schrijven, doelgroep bepalen en nadenken over de uitstraling van je bedrijf.
Je hebt van alles een globaal beeld in je hoofd en je wilt gewoon gáán, ja toch?
En dan komt er een moment dat je na moet gaan denken over een logo, verpakkingen, wel of geen visitekaartje, website, social media, marketing…. Je hoofd loopt over en je wilt gewoon dat alles mooi is. Budget heb je eigenlijk niet (want je bent aan het starten en hebt nog geen omzet gedraaid) maar dat logo moet er toch komen.
Dan is een goedkoop logo op een van de vele logo-binnen-no-time websites fijn en snel geregeld.

Of, als je zelf een beetje handig bent dan heb je iets moois gevonden op Pinterest en is Canva je grote vriend om zelf iets soortgelijks te maken.

Ik snap je. Echt waar. Het moet er leuk uit zien, jij moet het mooi vinden want het is tenslotte jouw bedrijf. Ik ga je ook niet zeggen dat je het niet moet doen, jij bent tenslotte degene die de keuze moet maken.
Wat ik wel ga doen is je uitleggen waarom alleen een mooi plaatje niet werkt.

Doelgroep

Wat een ontzettend irritant woord is dat. Echt. Je wordt er mee doodgegooid. “wie is je doelgroep?” “heb je al een doelgroep bepaling gedaan?” of: “wie is jouw ideale klant”. Bloedirritant. Maar ó zo nodig. Tenslotte begin je een bedrijf niet omdat je alleen aan je zelf wilt verkopen. Je wilt iets aan iemand anders verkopen. En die ander weet niet dat jij bestaat. Je zult er voor moeten zorgen dat degene die nu niet weet dat jij bestaat geprikkeld word om bij jou producten te kopen of diensten af te nemen. Daar zijn natuurlijk veel manieren voor maar alles komt terug bij 1 ding: ben jij aantrekkelijk genoeg? Blijf jij hangen? Echt, klanten pikken een logo wat gemaakt is in Word er zo uit en haken daar op af.

Niet iedere vrouw van 35 heeft dezelfde smaak. Dat geldt voor iedere doelgroep. Door goed uit te vogelen wie jouw doelgroep is ben je al een stap verder op weg naar een mooi plaatje wat wel werkt.

Hoe je blijft hangen in het geheugen van jouw klant

Heb je je doelgroep bepaald? Pas dan zou je naar een logo op zoek moeten gaan. Een goed logo is onderdeel van een goede branding en staat niet op zichzelf. Het totaalplaatje maakt namelijk dat jouw klant geprikkeld wordt om verder te kijken, meer te lezen of een product te kopen. Jouw logo moet niet alleen iets vertellen over jouw bedrijf maar moet ook aansluiten bij de behoefte die jouw klant heeft. Een lomp, zwaar, zwart logo voor een speelgoedwinkel werkt nou eenmaal niet zo goed. Een speels, licht logo met vrolijke kleuren doet het vele malen beter.

Speels logo
zwaar logo

Door al jouw uitingen op jouw doelgroep aan te passen verhoog je de herkenbaarheid van jouw bedrijf en zal het logo als beeldmerk ook beter blijven hangen.

Een goed logo is véél meer dan alleen een mooi plaatje. Over een goed logo is (samen met jou!) goed nagedacht. Een goed logo past zowel bij jou, als jouw klant.

Wat nou als je al een logo hebt wat toch niet zo passend is?

Dan ben je toe aan een Re-Branding. Wat een Re-Branding is en wat daar bij komt kijken leg ik uit in een ander artikel.

Ik twijfel nog of ik niet toch beter eerst voor een goedkopere optie kan gaan

Dat kan ik me voorstellen. Zet alle voors en tegens voor jezelf op een rijtje. En neem dan voor jezelf ook de vraag mee wat het je gaat kosten als je over een jaar, of 2 jaar, je hele branding opnieuw moet gaan doen. Je website, je verpakkingsmaterialen, stickers, visitekaartjes, wellicht zelfs marketing om je bestaande klanten erop te wijzen dat je onder een ander beeldmerk te vinden bent.
Heb je dat lijstje? Mooi. Dan wil ik je nog 1 ding meegeven: Wat is het je waard om in 1 keer de juiste doelgroep, JOUW klant, aan te kunnen trekken? Wat is het je waard om niet extra veel energie in je marketing te stoppen? Zet dat er maar bij op je lijstje 🙂

Overtuigd?

Neem dan nu meteen contact met me op voor jouw nieuwe Branding.
Toch nog twijfel? Neem ook dan contact met me op om een keer (vrijblijvend!) te sparren over jouw ideeën en visie. Je weet maar nooit wat voor verrassing daar uit kan komen.

Manon

Alle artikelen bevatten mijn persoonlijke mening of die van mijn gast-bloggers. In sommige blogs zijn links naar de website van mijn gast-bloggers of advertentie links (advertentie links zijn per bericht 1x gemarkeerd met een *) opgenomen. Door het klikken op deze links verlaat je mijn website en ga je naar de website van de betreffende aanbieder toe. Ik heb geen controle over externe websites. – Manon-

niks missen? Nieuwsbrief!

Deel dit Bericht

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees verder