Voordat ik startte met Brand it Up heb ik een klein onderzoekje gedaan naar waar ondernemers het meest tegenaan liepen. Voor zowel startende ondernemers als ondernemers die al een tijd voor zichzelf werken kwamen daar dezelfde punten uit:
- passende huisstijl die makkelijk uit te voeren is,
- consistente content creëren die past bij de huisstijl (branding),
- Goed werkende website die past bij de branding en makkelijk te onderhouden is
- Boekhouding en administratie
Voor die eerste 3 punten zit je bij Brand it Up goed. Of je nou zoekt naar een (nieuwe) branding of website of moeite hebt met consistente content maken, ik kan je er mee helpen! Denk bijvoorbeeld aan het scheppen van overzicht van jouw merk, een beeldbank waar je nog een hele tijd mee vooruit kan van Djana van Days in June of een passende website waarbij je uitleg krijgt hoe je deze kan onderhouden en aanpassen. Voor sommige problemen heb ik geen kant en klaar pakket maar ik werk met liefde op maat, zodat jouw probleem geen issue meer is 🙂
Administratie en boekhouding: Blegh
1 ding waar ik echter geen expert in ben is boekhouding.
Man wat heb ik dáár een hekel aan! “leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker” is in ieder geval iets wat niet meer van toepassing is zodra je bekend staat als ondernemer.
Er zijn zo ontzettend veel regeltjes en verplichtingen dat je al snel de weg kwijt raakt als je zelf een andere expertise hebt. Een goede boekhouder is voor de meeste ondernemers dan ook een must.
Ik ben inmiddels al een aantal jaar zelfstandige en ik kan je zeggen: een goed boekhoudprogramma is net zo belangrijk. Dat wil zeggen: als je niet alles uit handen wilt geven.
Maar wat geldt voor regelgeving geldt inmiddels ook voor boekhoudprogramma’s: er zijn er zoveel! Waar begin je?
De keuze voor een boekhoudprogramma is een belangrijke
Je gaat tenslotte een contract aan met (in de meeste gevallen) een maandelijkse betaalverplichting.
Maar buiten dat, je wil niet halverwege het jaar moeten switchen van programma en je complete boekhouding opnieuw in moeten voeren.
Gelukkig bieden de meeste programma’s een gratis proefperiode zodat je eens kan kijken wat voor jou wel of niet werkt.
Laat ik even heel duidelijk zijn: wat voor mij fijn werkt hoeft voor jou niet fijn te zijn. Kijk dus gerust even rond naar alle opties die er zijn.
Wil je meer weten over mijn ervaringen en waarom ik voor *Moneybird kies? Lees dan snel verder.
Welk pakket past bij jou?
Ik heb inmiddels al een aantal programma’s versleten. Sommige hebben een hele ouderwetse insteek waarbij je echt met grootboekcodes werkt en van al je bonnen en facturen eerst een mutatie aan moet maken voordat je ze aan een afschrijving kan koppelen. Dit zijn systemen die eigenlijk de digitale versie van een ouderwetse standaard boekhouding zijn.
Heb je al ervaring met een dit soort boekhouding en vind je het prettig om op deze manier te blijven werken? Dan is e-boekhouden wellicht iets voor jou.
Pluspunt: voor starter het eerste jaar gratis
Nadeel: niet het meest gebruiksvriendelijke programma
Waar ik zelf op ben blijven hangen is Moneybird. Dit is een online systeem wat heel intuïtief werkt. Geen ingewikkelde grootboekrekeningen maar categorieën die voor jou als ondernemer te begrijpen zijn. Bonnetjes of facturen koppelen is een eitje en het grootste voordeel is dat Moneybird leert van wat je doet. Aan de hand van de transacties die jij verwerkt leert Moneybird welke facturen bij welke bedrijven horen, welke transacties regelmatig terugkeren en aan welke categorie deze gekoppeld moeten worden.
Bonnetjes laad je in door er een foto van te maken en via de app als bonnetje te uploaden. Kind kan de was doen.
1 van de grootste voordelen van Moneybird zijn de automatische bankkoppelingen (ik gebruik zelf *knab), de koppeling met *Mollie, en de mogelijkheid om automatisch facturen te sturen na een betaling via jouw website. Dit laatste zorgt er ook gelijk voor dat de factuur in je boekhouding staat. Je hebt hier dus helemaal geen omkijken meer naar.
Ik ga je uitleggen wat Moneybird kan.
Moneybird werkt met de ondernemer als uitgangspunt. Het doel is dat jij jouw administratie bij kan houden zonder schoenendoos en ordners, op de momenten dat het jou uitkomt. Dus ook meteen nadat je een transactie hebt gedaan. Bonnetje fotograferen, uploaden en weer door.
Hetzelfde geldt voor facturen.
Omdat de meeste ondernemers zo min mogelijk tijd kwijt willen zijn aan hun administratie heeft Moneybird heel veel koppelingen met allerlei programma’s. Denk dan aan bank-koppelingen (automatisch transacties inladen), koppelingen met urenregistratie programma’s (facturen aanmaken voor de gewerkte uren met 1 druk op de knop) maar ook koppelingen met webwinkels. Klant doet een aankoop, krijgt een factuur en de factuur staat meteen in je administratie. Het enige wat jij nog moet doen is de factuur koppelen aan de transactie wanneer het geld binnenkomt op jouw rekening. En ook dat is een eitje want Moneybird zet alvast klaar welke factuur logischerwijs bij die transactie hoort. Klik, klik, klaar.
Moneybird koppelen aan Mollie
Dit is wel echt een ideaal puntje hoor. Door Moneybird te koppelen aan Mollie geef je klanten de mogelijkheid meteen online jouw factuur te betalen. Dit kan dmv iDeal maar ze kunnen gebruik maken van alle betaalopties die jij in jouw Mollie account hebt ontsloten. “er is iets misgegaan met het overnemen van de bankrekening” is dan ook geen excuus meer!
Verkoop jij tickets of cursussen op jouw website?
Soms is een hele webwinkel overbodig. Je hebt bijvoorbeeld maar 1 product: een ticket, cursus of workshop etc. Ook dan kan je betalingen ontvangen en facturen versturen door Mollie en Moneybird aan je website te koppelen. Door gebruik te maken van een dergelijke constructie heb je zelf bijna geen omkijken meer naar je facturatie.
Maak je gebruik van abonnementen? Dan is Mollie met Moneybird zeker een goed idee. Via Mollie kan je gebruik maken van terugkerende automatische incasso’s en in Moneybird kan je periodieke facturen klaarzetten. Je kan hierbij zelf de periode kiezen waarop deze moet terugkeren.
10 Redenen om te kiezen voor Moneybird
- makkelijk te koppelen aan websites en webwinkels
- Automatisch facturen versturen
- Eenvoudige interface en app, je administratie doen wanneer het jou uitkomt
- Koppelingen met ontelbaar veel programma’s ( Mollie! banken, urenregistraties, planningstools zoals bijvoorbeeld Trello etc)
- Eenvoudig te begrijpen rapporten
- Toegang voor boekhouders
- BTW aangifte doen vanuit Moneybird, je hoeft dus niets handmatig over te nemen.
- Offertes en facturen sturen compleet in jouw eigen huisstijl
- Begrijpelijke categorieën om transacties aan te koppelen, deze kan je ook zelf aanmaken. Zo houd je overzicht voor jezelf en zit je niet vast aan standaard grootboeken.
- Automatische verwerking van terugkerende transacties en logische suggestie voor nieuwe transacties. Minder zoekwerk voor jou dus!
(nog niet) overtuigd?
Moneybird is standaard 60 dagen gratis uit te proberen.
In deze tijd kan je uitvogelen hoe het werkt, of het iets voor jou is en welk pakket dan het beste bij jou past.
En het allermooiste? Als cadeautje van mij krijg je via de onderstaande link 60 dagen extra, 120 dagen in totaal dus, om Moneybird uit te proberen.
1 gedachte over “10 redenen om te kiezen voor moneybird”
Pingback: Moneybird Voor (Woocommerce) Webshops - Brand It Up!