Wat is een Brandboard en wat kan je er mee?
Ik heb eerder al geschreven over de branding van Cotton & Lace en Mijn Houten Hart. Hier leg ik al wat uit over mijn werkproces en wat ik maak tijdens een branding-traject. Dit zijn uiteraard niet mijn enige branding projecten. Zodra ik toestemming heb van de ondernemer deel ik mijn werk met jullie.
Een vraag die ik veel krijg is wat een brandboard nou precies is, en waarom ik er voor heb gekozen om geen hele huisstijl gidsen te maken.
Het antwoord daarop is eigenlijk heel simpel: ik doe dat voor mijn klant. Het bewaken van je merk is een lastige klus (daarom zijn er grafisch ontwerpers!) en het is heel fijn om een goede leidraad te hebben. Die leidraad moet vooral makkelijk te hanteren zijn, er zijn tenslotte zoveel kanalen waarop je tegenwoordig actief bent. Het gaat niet meer alleen maar om visitekaartjes, een folder, een website en eventueel de bestickering van een auto. Het gaat om al je sociale media kanalen (en laten we eerlijk zijn, dat zijn er tegenwoordig heel veel), je e-mail handtekening op je laptop, je tablet en je telefoon.
Het gaat om de complete look en feel van jouw merk. Die moet overal consistent zijn.
En Brandboard is een middel waarbij je in één oogopslag een goed overzicht hebt van alle onderdelen van jouw merk. Van logo(‘s) tot het kleurenpalet en moodboard, jouw hele merk en stijl staat overzichtelijk bij elkaar.

Dit is het brandboard van Cotton & Lace, alle onderdelen die de stijl van mijn merk vormen staan overzichtelijk bij elkaar
Hoe je een Brandboard gebruikt
Van al mijn klanten krijg ik hetzelfde terug: wat fijn dat Brandboard! Iedereen is er zó blij mee!
Je gebruikt je brandboard als leidraad. Hang ‘m op boven je bureau, bewaar hem op je telefoon, het maakt niet uit als je hem er maar makkelijk bij kan pakken.
Zo is kleuren en lettertypes consistent houden een eitje.
Maar dat is niet het enige. Door er een moodboard in te (laten) plaatsen heb je ook altijd een mooi sfeerbeeld van jouw brand-vibe bij de hand. Dit maakt het veel makkelijker om passende foto’s te selecteren voor bijvoorbeeld jouw instagram-account. Je hebt zo altijd een voorbeeld van kleuren, vormen en afbeeldingen die perfect aansluiten bij jouw merk.
Niet ieder Brandboard is hetzelfde
Een brandboard moet passen bij jou en jouw merk. Sommige ondernemers willen bijvoorbeeld geen moodboard omdat ze dit te rommelig vinden of omdat het ze afleid (bijvoorbeeld omdat het niet hun eigen foto’s zijn).
Het kan ook goed zijn dat je maar 1 logo hebt en ook geen behoefte hebt aan variaties hierop. Of zijn bepaalde patronen een heel belangrijk onderdeel van jouw brand-vibe. Daarom kunnen brandboards sterk op elkaar lijken maar zie je toch vaak verschillen.

Het Brandboard van Mijn Houten Hart is compleet anders dan dat van Cotton & Lace, toch komen dezelfde elementen erin terug.
Wat moet er zeker terugkomen op een Brandboard?
Daar kan ik heel kort over zijn:
- Een (hoofd)logo
- Kleurenpalet
- Gebruikte lettertypes
Dit is echt de basis, de elementen die op alles waar jouw merk op staat terug horen te komen.
Ik heb al een logo of een hele huisstijl maar ik wil ook graag een Brandboard!
Dat snap ik helemaal. Manouk van Asome had al een huisstijl maar miste nog het overzicht. Voor haar maakte ik ook een brandboard. Wil jij dat ook? Neem dan even contact met mij op, dan kijken we samen even wat er nog nodig is om jouw perfecte brandboard te maken. Afhankelijk van welke onderdelen ik nog voor je samen mag stellen variëren de prijzen hiervan.

Manouk had haar huisstijl al klaar maar wilde graag een brandboard om mee te werken.