1 van de grootste frustraties van webshopeigenaren is het gedoe met facturen.
Het kan nog een hele klus zijn om facturen (met opeenvolgende nummering!) uit je webshop te krijgen en ín je boekhouding. In het begin maak je ze misschien handmatig maar daar gaat behoorlijk wat tijd inzitten en zeker als je gaat groeien is automatiseren heel fijn en uiteindelijk zelfs kosten besparend.
Boekhoudkoppeling met je webshop? Regel het vanaf de start!
Ik raad mijn webshop klanten dan ook aan om dit meteen goed aan te pakken. Het is heel verleidelijk om te gaan besparen op dit soort kosten. Ik ben zelf ooit gestart met mijn webshop en ik weet als geen ander wat hier allemaal bij komt kijken. Ik weet ook uit ervaring hoeveel rust het oplevert te weten dat je naar bepaalde zaken geen omkijken hebt. Door te automatiseren kan jij je focussen op je webshop zelf, in plaats van op je administratie.
Welk boekhoudpakket is het beste?
Omdat ik zelf ook ben begonnen met een webshop heb ik veel research gedaan naar de mogelijkheden en kosten van koppelingen. Één van de voor mij belangrijkste koppelingen was die met mijn boekhouding. Ik had al vrij snel door dat ik me daar echt liever niet mee bezig wilde houden. Ik heb een tijdje gewerkt met een plugin die gratis facturen aanmaakte en een boekhoudpakket waarin ik mijn verkopen relatief makkelijk kon exporteren vanuit Woocommerce naar mijn boekhouding. Ook facturen verzenden was mogelijk maar dan moest ik weer een extra pakket afsluiten en allerlei instellingen over gaan nemen en ik zag door de bomen het bos niet meer.
Na een hoop gehannes en houtje touwtje oplossingen kwam ik uit bij *Moneybird. In eerste instantie eigenlijk omdat ik graag op eenvoudiger manier mijn bonnetjes en transacties wilde afhandelen. Moneybird is erg intuïtief en flexibel en daarom een heel fijn pakket om je administratie in te verwerken. Een uitgebreider artikel daarover schreef ik eerder al.
De reden waarom ik nu een los artikel schrijf is omdat ik specifiek voor (toekomstige) webshop eigenaren wil uitleggen hoe verstandig het is om je boekhoudkoppeling meteen goed te regelen.
Hoe gaat dat koppelen aan mijn webshop nou in zijn werk?
We koppelen Moneybird aan de webshop met een extra tooltje. Hierin kan je ook gelijk aangeven of de producten die je verkoopt met een in- of exclusief btw bedrag op de factuur moeten komen te staan. Dit is handig als je bijvoorbeeld producten verkoopt aan bedrijven en de prijzen op je website ex btw vermeld.
Wanneer een klant een bestelling plaatst en betaald krijgt Moneybird een seintje. Je kan de koppeling zo instellen dat Moneybird de factuur meteen als betaald markeert als een klant online heeft betaald. Het enige wat jij dan nog moet doen is de daadwerkelijke transactie koppelen aan deze factuur. Laat dat nou met 1 klik klaar zijn!
Uiteraard werkt dit alleen als je klanten de mogelijkheid geeft om online te betalen. Hiervoor maak je gebruik van een payment provider voor bijvoorbeeld iDeal betalingen (ik adviseer *Mollie).
Moneybird kan ook hele fijne rapporten voor je genereren waarmee jij in 1 oogopslag ziet hoe je cashflow loopt.
Wat komt er in, wat gaat er uit en hoeveel is precies je winst? Overzicht krijg je met 1 klik.
In een eerder artikel beschreef ik alle belangrijke redenen om voor Moneybird te kiezen. Voor webshopeigenaren komt er dus nog een extra reden bij: je webshop verkopen automatisch én realtime in je boekhouding!
10 extra Redenen om te kiezen voor Moneybird
- makkelijk te koppelen aan websites en webwinkels
- Automatisch facturen versturen
- Eenvoudige interface en app, je administratie doen wanneer het jou uitkomt
- Koppelingen met ontelbaar veel programma’s ( Mollie! banken, urenregistraties, planningstools zoals bijvoorbeeld Trello etc)
- Eenvoudig te begrijpen rapporten
- Toegang voor boekhouders
- BTW aangifte doen vanuit Moneybird, je hoeft dus niets handmatig over te nemen.
- Offertes en facturen sturen compleet in jouw eigen huisstijl
- Begrijpelijke categorieën om transacties aan te koppelen, deze kan je ook zelf aanmaken. Zo houd je overzicht voor jezelf en zit je niet vast aan standaard grootboeken.
- Automatische verwerking van terugkerende transacties en logische suggestie voor nieuwe transacties. Minder zoekwerk voor jou dus!
(NOG NIET) OVERTUIGD?
Moneybird is standaard 60 dagen gratis uit te proberen.
In deze tijd kan je uitvogelen hoe het werkt, of het iets voor jou is en welk pakket dan het beste bij jou past.
En het allermooiste? Als cadeautje van mij krijg je via de onderstaande link 60 dagen extra, 120 dagen in totaal dus, om Moneybird uit te proberen.