Wel een website, geen huisstijl, wat nu?
Manon

Manon

Manon is eigenaar, Branding expert en Webdesigner bij Brand it Up. Met veel plezier deelt ze haar kennis en bouwt samen met jou een visueel merk wat perfect past bij jou én jouw doelgroep.

Help! Wel een website maar nog geen huisstijl.

Ik heb al een website, maar nog geen huisstijl/branding, wat nu?

Dit is een situatie die redelijk veel voorkomt. Ik begrijp ook wel hoe dit ontstaat. Je hebt een idee in je hoofd, gaat daar mee aan de slag en een website is dan medium nummer 1 om jouw idee in de markt te zetten. Je website is 1 van de belangrijkste onderdelen van je bedrijf.
In een website gaat ook veel aandacht zitten. Iedereen wil tenslotte een mooie website.

Vanuit een branding oogpunt is dit echter de verkeerde volgorde. Branding is niet alleen het creëren van een mooi logo, het gaat veel verder dan dat. Branding is heel kort door de bocht het creëren, het visueel maken van een merk. Dat omvat de complete uitstraling of vibe van het merk. Een goede branding sluit aan bij de behoeften van jouw doelgroep. Het spreekt ze aan en prikkelt ze om door te klikken of verder te kijken. Door eerst een sterke branding neer te zetten en een daarbij aansluitende website te bouwen creëer je een sterke visuele eenheid die herkenbaar is en consistent jouw merk uit blijft stralen.

Moet ik dan gelijk een nieuwe website laten bouwen als ik nu toch voor een nieuwe branding of huisstijl ga?

Nee natuurlijk niet! Als jij tevreden bent met jouw huidige website dan hoef je daar echt niet in te investeren. Ik adviseer je wel om je website goed onder de loep te nemen als jouw branding is opgeleverd. Loop er doorheen en stel jezelf de vraag of hij past bij hoe jouw merk er nu uitziet. Je weet nu tenslotte welke stijl jouw doelgroep aanspreekt. Het kan genoeg zijn om de basis kleuren van de website aan te passen. Soms zul je iets meer werk moeten verrichten en is het nodig om bijvoorbeeld ook lettertypes te vervangen.

Vraag je ook af of de gebruikte foto’s nog passen bij de sfeer die is neergezet.
En als je dan toch bezig bent, neem dan ook de weg die jouw klanten afleggen op jouw website onder de loep. Vraag aan mensen die jouw website nog niet van binnen en van buiten kennen of ze er eens doorheen willen lopen. Wat vinden ze prettig? En wat niet?

Klopt alles nog?

Misschien kom je nu tot de conclusie dat bij een nieuwe branding toch beter een nieuwe website past.
Dat is niet gek. Door het hele proces wat we doorlopen tijdens het ontwerpen van jouw branding ga je op een andere manier kijken naar de visuele indentiteit van jouw bedrijf. Ik zie vaak dat dit ook jouw creativiteit stimuleert en dat je opeens een inval kan krijgen hoe je dingen voor jouw klanten nóg beter kan maken.
Mijn advies aan jou: ga hiermee aan de slag. Jouw website moet uitstralen wie jij bent, wat jouw bedrijf doet en waarom jouw (potentiële) klanten bij jóu moeten zijn.

Kan ik via jou een opfris van mijn website doen?

Ja dat kan, dit is maatwerk en ik ga daar graag met je over in gesprek om de mogelijkheden te bespreken. Wat ik je echter wel mee kan geven is dat het aanpassen van een reeds bestaande website meer werk kan zijn dan helemaal opnieuw te beginnen. Dit heeft bijvoorbeeld te maken met het bestaande thema en de mogelijkheden die daar wel of niet in zitten, maar ook met gebruikte plugins, eventueel achterstallig onderhoud, de manier waarop de website nu is ingericht en allerlei dingen die we gaandeweg bedenken die eigenlijk tóch beter kunnen.

Matching website en branding

Past jouw website niet meer? Kom je er zelf niet uit? Laat dan een professional een goede basis leggen. Als je een goede basis-layout hebt dan kan je heel veel zelf. Het klinkt misschien gek als een webdesigner dat zegt maar ik heb echt veel liever dat jij jouw eigen website kan beheren en aanpassen dan dat je iedere keer terug moet naar mij voor ieder klein dingetje.
Zie het als een soort bedrijfspand, dat laat je meestal ook inrichten waarna je er zelf voor zorgt dat het opgeruimd en schoon blijft. Heb je echt geen tijd? Dan besteed je het alsnog uit, maar dan weet je in ieder geval waar je over praat.

Een goede webdesigner zorgt ervoor dat jouw website in de basis naadloos aansluit op jouw branding en zorgt ervoor dat jij op eenvoudige wijze zelf aanpassingen kan doen.
Wil je een keer sparren over de mogelijkheden? Neem dan contact met mij op.
Wil je eerst lezen hoe het bouwen van een website via mij loopt? Lees dan vooral ook het artikel over het bouwproces van websites.

Manon

Alle artikelen bevatten mijn persoonlijke mening of die van mijn gast-bloggers. In sommige blogs zijn links naar de website van mijn gast-bloggers of advertentie links (advertentie links zijn per bericht 1x gemarkeerd met een *) opgenomen. Door het klikken op deze links verlaat je mijn website en ga je naar de website van de betreffende aanbieder toe. Ik heb geen controle over externe websites. – Manon-

niks missen? Nieuwsbrief!

Deel dit Bericht

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees verder

Wat is elementor?

Wat is Elementor?

Tegenwoordig zijn er allerlei page builders die gebruikt kunnen worden voor het bouwen van een website in WordPress. *Elementor is daar 1 van de populairste

Lees verder »