Manon-Likeland-035
Manon

Manon

Manon is eigenaar, Branding expert en Webdesigner bij Brand it Up. Met veel plezier deelt ze haar kennis en bouwt samen met jou een visueel merk wat perfect past bij jou ?n jouw doelgroep.

Wat is de taak van een goed kleurenpalet?

Vandaag sprak ik een klant. We gaan aan de slag met een Brand Intensive en ik legde haar 2 design concepten voor.
Je krijgt namelijk altijd de keus uit 2 verschillende stijlen waaruit we jouw nieuwe branding gaan ontwikkelen.
Ook vandaag blijkt de keuze voor een goed kleurenpalet een hele lastige. Want wat doet een kleurenpalet nou eigenlijk.

Kleuren bepalen de uitstraling van jouw merk

Ja dat lees je goed. De kleuren in jouw kleurenpalet bepalen of jij rust en kalmte, energie en vrolijkheid, goedkoop of luxe, formeel of persoonlijk (of vul in wat van toepassing is) uitstraalt. We hebben namelijk onbewust allerlei associaties met kleuren.
Roep ik “geel met blauw” dan denk jij: ikea of zeeman!
Roep ik “goud met koningsblauw” dan denk je waarschijnlijk aan een juwelier.

Dit geldt voor álle kleurenpaletten. Jouw kleurenpalet is de basis voor wat jij uit wil stralen, het gevoel wat je bij jouw klanten op wilt roepen.
Zo hanteren we bijvoorbeeld voor merken die zich richten op kinderen veel helderdere kleuren dan voor merken die zich richten op volwassenen.

Moet een kleurenpalet overal in terugkomen?

Een kleurenpalet legt de basis voor een bepaalde sfeer, een bepaald gevoel. Je hoeft niet álle kleuren overal terug te laten komen. In een goed palet zitten een paar aandachtstrekkers en een paar ondersteunende kleuren. Die laatste zetten de eerste nog een beetje extra in de spotlight, ze laten ze extra opvallen. Zo kan je bijvoorbeeld kiezen voor een warmere grijstint om juist de aandacht te vestigen op die knalblauwe knop.

Moet ik mijn kleurenpalet dragen?

Nee, je kleurenpalet moet JOU dragen. Je hoeft niet perse alleen maar kleren te dragen in je eigen kleurenpalet. Stel je voor dat jij je richt op high-end bedrijven maar je komt alleen maar weg met heldere knalkleuren, dan zou je dus een knallend kleurenpalet nodig hebben? Dat gaat niet werken. Het is dan beter om te kiezen voor luxe, volle kleuren met 1 knal kleur. óf….

Laat jouw kleurenpalet jou ondersteunen

Je kiest voor een kleurenpalet wat helemaal laat zien wat jij voor jouw ideale klant kan doen. Geef jij ze energie maar passen koele, neutrale tinten beter bij je? Kies dan voor een energiek palet met lichte foto’s waarop je neutrale tinten draagt. Door de energieke kleuren van je palet te gebruiken rondom je foto’s gaan ze vanzelf meer leven.

Geef je rust maar ben je zelf gek op kleur? Kies dan voor een kalmerend palet en heldere, sprankelende foto’s waarin je werkt met accessoires of kleding die lekker opvallen. Laat je hierover ook adviseren door je fotograaf, die heeft hier kijk op!
Gebruik de ondersteunende kleuren in je palet om jouw foto’s extra op te laten vallen.

Moeten mijn foto’s mijn huisstijl kleuren bevatten?

vooropgesteld dat niks moet en een kleurenpalet vooral de sfeer laat zien, is het vaak wel handig om íets van je kleurenpalet terug te laten komen in je foto’s. Dit kan een achtergrond zijn maar het kan ook iets kleins zijn zoals een hoed, een bril, een hoesje om je telefoon of laptop. Je hoeft dus niet letterlijk je kleurenpalet aan te trekken om toch foto’s te kunnen maken met je jouw kleuren.

Sterker nog, een goede fotograaf kan foto’s maken die passen bij jouw huisstijl zónder dat daar letterlijk jouw kleurenpalet in voorkomt!

Draagt jouw huisstijl jou of draag jij jouw huisstijl?

Heb ik je aan het denken gezet?
Let me know! Ik ben heel benieuwd!

Manon

Alle artikelen bevatten mijn persoonlijke mening of die van mijn gast-bloggers. In sommige blogs zijn links naar de website van mijn gast-bloggers of advertentie links (advertentie links zijn per bericht 1x gemarkeerd met een *) opgenomen. Door het klikken op deze links verlaat je mijn website en ga je naar de website van de betreffende aanbieder toe. Ik heb geen controle over externe websites. – Manon-

Deel dit Bericht

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.