Wat doet kleur op een website of in een huisstijl
Manon

Manon

Manon is eigenaar, Branding expert en Webdesigner bij Brand it Up. Met veel plezier deelt ze haar kennis en bouwt samen met jou een visueel merk wat perfect past bij jou én jouw doelgroep.

Wat doet kleur – Branding & Websites

Wat doet kleur?
Een kleurenpalet. Het is een must voor ieder bedrijf. Het ene groen is het andere niet en als je allerlei tinten door elkaar gaat gebruiken heb je binnen no-time een ratjetoe van niet meer bij elkaar passende kleuren.
Een kleurenpalet is voor mij als ontwerper dan ook echt een must en 1 van de belangrijkste onderdelen van een Branding. Kleuren doen namelijk heel veel, ze zijn letterlijk sfeerbepalend.

De meeste mensen zijn visueel ingesteld. Ben je lid van een aantal Facebookgroepen? Dan is de zin “foto voor de aandacht” je vast niet onbekend. Oproepjes zonder plaatje worden nou eenmaal minder snel gelezen. Dit is gelijk ook de reden waarom het zo belangrijk is om een goede beeldbank aan te leggen, zo heb je voor iedere gelegenheid een passend plaatje.

Wat dit allemaal met kleur te maken heeft? Dat ga ik je nu uitleggen.

Kleuren zorgen meteen voor sfeer

Dat was je vast al bekend. Zo zijn kleuren als geel, oranje en rood warme kleuren en groen en blauw zijn koude kleuren. In de basis. De manier waarop je kleur gebruikt, en dan met name hoe je kleuren combineert is wat uiteindelijk de sfeer geeft. 
Maar niet alleen sfeer, ook herkenning is wat je met kleur kan bereiken. Als je heel consequent exact dezelfde kleuren gebruikt is alleen de kleur al genoeg om een merk aan te herkennen.

Dit laatste is wel erg arbeidsintensief om voor elkaar te krijgen maar ik zal je een paar voorbeelden laten zien van bedrijven die er jaren aan hebben gewerkt en het voor elkaar hebben gekregen:

Zie jij meteen welke merken dit zijn? Onderaan dit blog plaats ik het antwoord 🙂

Kleur en merkbeleving

Omdat kleuren zo ontzettend veel doen met de merkbeleving van jouw klant is het bepalen van het kleurenpalet in mijn brandingproces een hele belangrijke stap. Het kleurenpalet zegt heel veel over de sfeer die jij met jouw bedrijf gaat uitstralen.

Zo is een diepe kleur zoals zwart met goud meteen: luxe
Blauw met geel: goedkoop (ikea, zeeman)
Diepe, verzadigde kleuren stralen kwaliteit en professionalisme uit.
Van heldere, felle kleuren wordt je vrolijk.

Door de kleuren van jouw branding overal terug te laten komen (dus ook in je foto’s!) creëer je een opvallende, consistente sfeer die jouw klanten gaan herkennen.

Om je te laten zien wat kleur kan doen zal ik je een paar paletten laten zien die ik op pinterest heb gevonden. Deze zijn dus niet van mij, maar puur ter illustratie wat kleur kan doen.

bron: https://nl.pinterest.com/pin/351773420894177071/
Diepe, verzadigde kleuren. Ondanks het blauw en groen is dit toch een warm palet. Verzadigde kleuren geven rust en stralen kwaliteit uit. Krijg jij ook zin in de herfst als je dit palet ziet?
Bron: https://nl.pinterest.com/pin/814025701380249563/
Donkere kleuren en een “touch of gold”: luxe! 

Bron: https://nl.pinterest.com/pin/155796468336182458/
Licht, veel kleur, vrolijk. Van deze kleuren wordt je blij!

Zie je wat kleurgebruik kan doen? 

Kleuren kiezen is 1 ding, kleuren toepassen een tweede.

In de meeste kleurenpaletten zitten 5 of 6 kleuren. Het is niet (nee echt, doe het NIET) de bedoeling dat je deze allemaal tegelijk gaat toepassen. Hoe mooi de kleuren ook zijn, hoe goed ze ook op elkaar zijn afgestemd, door 5 of 6 kleuren tegelijk toe te gaan passen is de kans op kermis 97%. 
Een goed palet bevat 2, hooguit 3 hoofdkleuren. De overige kleuren zijn ondersteunend. Je mag best alle kleuren gebruiken, maar niet tegelijkertijd. Heb jij 5 prachtige kleuren in je palet? Probeer dan eens 5 verschillende Instagram-posts te maken. Iedere keer gebruik je 1 kleur in je achtergrond.
Gebruik je liever foto’s in je posts? Houd dan je brandboard naast de foto om te kijken of er voldoende herkenbare kleur in je foto’s zit. Als je een beeldbank hebt laten maken heeft de fotograaf als het goed is rekening gehouden met jouw kleurenpalet. Dit scheelt je enorm veel uitzoek-tijd omdat alle foto’s al passend zijn voor jouw merk.

Hoe gebruik je kleur op je website?

Kleuren en websites is een ding. Er zijn manieren waarop je veel kleuren kunt gebruiken maar als je dit niet in de vingers hebt kan je website er al snel goedkoop uit gaan zien. 
Wees hier dus heel voorzichtig mee. Wil je meer weten over kleurgebruik op websites en wat de do’s en dont’s zijn? Binnenkort schrijf ik hier een nieuw artikel over.

Oplossing kleurenvlakken:
Had jij ze allemaal? Laat het me weten! Vind ik leuk 🙂

Manon

Alle artikelen bevatten mijn persoonlijke mening of die van mijn gast-bloggers. In sommige blogs zijn links naar de website van mijn gast-bloggers of advertentie links (advertentie links zijn per bericht 1x gemarkeerd met een *) opgenomen. Door het klikken op deze links verlaat je mijn website en ga je naar de website van de betreffende aanbieder toe. Ik heb geen controle over externe websites. – Manon-

niks missen? Nieuwsbrief!

Deel dit Bericht

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees verder