Waarom je logo opfrissen een goed idee is
Manon

Manon

Manon is eigenaar, Branding expert en Webdesigner bij Brand it Up. Met veel plezier deelt ze haar kennis en bouwt samen met jou een visueel merk wat perfect past bij jou én jouw doelgroep.

Waarom je merk of logo opfrissen een goed idee is

Stel: je bent al een tijdje bezig en je bent je huisstijl beu. Of je hebt je eigen logo ontworpen (in canva, Word of misschien zelfs Paint) en nu je even bezig bent vind je dat het tijd is voor iets professionelers, omdat jij dat inmiddels ook bent.
Kan je dan je logo opfrissen? Of moet je gelijk iets compleet nieuws laten maken?

Re-Branding wat is het?

Klinkt heftig he? En dat kan het ook zijn. Soms is een Re-Branding echt een hele nieuwe Branding. Soms alleen een nieuwe, frisse, versie van een al bestaande huisstijl.
In het eerste geval komt er wel wat meer bij kijken dan een feestelijk: kijk eens, wat vind je van mijn/ons nieuwe logo? Je zult er voor moeten zorgen dat bestaande én nieuwe klanten jouw bedrijf nog herkennen aan de gebruikte beeldmerken. Daar zul je goed over na moeten denken.
In het laatste geval zal je je klanten er wel op moeten wijzen dat jouw Branding iets veranderd is maar als jet het goed doet zal dat vrij vloeiend gaan.

Wanneer heb ik een echte Re-Branding nodig?

Dat is iets waar ik geen kant en klaar antwoord op heb. Dat gaat altijd in overleg.
Ben je bijvoorbeeld echt andere activiteiten gaan doen? Of heb je gaandeweg een andere doelgroep gekregen? Dan doe je er vaak verstandig aan om echt een volledig nieuwe merk neer te zetten.
Is dat niet van toepassing maar wil je gewoon graag een professioneel logo? Dan kan een opfris voldoende zijn.
Ben je je bestaande huisstijl gewoon beu? Dan gaan we kijken welke onderdelen (bijvoorbeeld je kleurenpalet of je lettertypes) we nog wel kunnen gebruiken en wat niet.

Voorbeelden van Re-Branding

Om de zoveel jaar jouw visuele merk eens goed onder de loep te nemen is altijd verstandig.
Grote bedrijven doen dat ook. Kijk maar eens goed om je heen. Sommige merken zien er echt heel anders uit dan een jaar of 15 geleden. Anderen hebben subtielere wijzigingen aangebracht.

De Hema is een mooi voorbeeld. De laatste wijziging in hun Branding is alweer 10 jaar geleden maar ik denk dat de meeste van ons het oude logo nog wel herkennen.
Een overzicht van logo’s van HEMA door de jaren heen:

Bron: Instagram

– Google heeft in de loop der jaren ook best wel een transformatie ondergaan. Wedden dat je het niet bewust hebt meegekregen maar nu een “aha!”tje hebt?

De impact van een fris logo

Net als kleding is grafisch ontwerp ook trendgevoelig. Tegenwoordig zie je bijvoorbeeld heel veel “handgeschreven” lettertypes. Ze komen overal terug: op drukwerk, in huisstijlen, op servies.
Hetzelfde geldt voor kleur. Een paar jaar geleden waren pasteltinten een mega-trend. Nu combineren we die graag met een volle kleur of gebruiken we juist alleen volle, diepe kleuren.
Ook een crisis heeft bijvoorbeeld veel effect op onze ontwerpen.
Een geoefend oog kan aan de hand van de gebruikte kleuren en lettertypes een inschatting maken uit welk tijdperk een logo stamt.
Een niet-geoefend oog ziet vooral of iets oud is of niet. Ziet jouw klant een logo wat in zijn ogen oud of “ouderwets” is (en dan heb ik het niet over retro) dan is dat een barrière om verder te kijken of met jou in zee te gaan. 

Want als jouw merk er niet van deze tijd uitziet, geldt dat dan ook voor jouw kennis?

Wil je weten wat een Re-Branding voor jouw merk kan doen?

Ik hoop dat ik je met dit blog heb kunnen vertellen hoe belangrijk een Re-Branding kan zijn en wat het effect kan zijn op jouw doelgroep. Heb je hier nog vragen over? Of wil je een keer (vrijblijvend) sparren over jouw huidige Branding? Aarzel dan niet om contact met me op te nemen, ik leer je graag kennen!

Manon

Alle artikelen bevatten mijn persoonlijke mening of die van mijn gast-bloggers. In sommige blogs zijn links naar de website van mijn gast-bloggers of advertentie links (advertentie links zijn per bericht 1x gemarkeerd met een *) opgenomen. Door het klikken op deze links verlaat je mijn website en ga je naar de website van de betreffende aanbieder toe. Ik heb geen controle over externe websites. – Manon-

niks missen? Nieuwsbrief!

Deel dit Bericht

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees verder