Manon

Manon

Manon is eigenaar, Branding expert en Webdesigner bij Brand it Up. Met veel plezier deelt ze haar kennis en bouwt samen met jou een visueel merk wat perfect past bij jou ?n jouw doelgroep.

Waarom is personal branding belangrijk?

Personal branding, als ondernemer heb je er vast wel eens van gehoord. Je kunt deze vorm van branding goed gebruiken om meer klanten naar je toe te trekken en te behouden. Meer klanten betekent meer omzet en dat is natuurlijk wat iedere ondernemer graag wilt. Maar wat is personal branding precies? En waarom is het belangrijk om dit als ondernemer toe te passen? Hoe kun je het eigenlijk toepassen? Je leest het allemaal in dit artikel!

Wat is personal branding?

Personal branding betekent dat je jezelf als merk in de markt zet.? Je laat zien dat je er bent, wie je bent en waarvoor mensen bij jou terecht kunnen. Hierbij kun je ervoor kiezen om bepaalde kanten van jezelf juist wel of niet te laten zien. Daarnaast laat je zien wat jou anders maakt dan jouw concurrenten. Iedere mens is uniek en door juist te laten zien in welk opzicht jij uniek bent en te vertellen waarom mensen voor jou moeten kiezen en niet voor je concurrentie, zorg je ervoor dat ze dat ook daadwerkelijk zullen doen.

Waarom is het belangrijk?

Tegenwoordig zijn er tal van ondernemers en worden we overspoeld met bedrijven en organisaties die iets van ons willen. Dit geldt ook voor jouw doelgroep. Het ligt natuurlijk geheel aan in welke branche je werkzaam bent en welk beroep je uitoefent, maar de kans is groot dat je veel concurrentie hebt. Is dat bij jou ook het geval? Dan is het ontzettend belangrijk om tussen jouw concurrentie uit te springen en mensen een reden te geven om voor jou te kiezen. Doe je dit niet? Dan kan het heel lastig zijn om aan klanten te komen en klanten bij je terug te laten komen.

E?n van de belangrijkste manieren om klanten voor je te winnen

Natuurlijk kun je voor het werven van klanten allerlei marketingactiviteiten uitvoeren. Toch is personal branding ??n van de belangrijkste manieren om klanten aan je te laten binden en uiteindelijk voor jou te laten kiezen. Mensen willen tegenwoordig namelijk niet alleen weten wat ze kopen, maar ook bij wie ze het kopen. Steeds vaker vinden mensen niet alleen het aangeboden product of dienst belangrijk, maar ook belangrijk om te weten wie het hen aanbiedt. Is het iemand met kennis over zaken? Is het een betrouwbaar iemand? Is het iemand die net een stapje meer gaat dan een andere aanbieder? En zo ja, op welke manier dan?

Daarnaast kopen mensen graag bij iemand waarin ze een stukje van zichzelf herkennen en die ze leuk vinden. Daarom is personal branding ??n van de belangrijkste manieren om klanten voor je te winnen.

Hoe kun je aan personal branding doen?

Er zijn verschillende manieren om aan personal branding te doen. Stel hiervoor eerst jouw doelgroep vast. En nee, jouw doelgroep kan niet iedereen zijn. Wees specifiek en durf mensen uit te sluiten. Als je iedereen wilt pleasen, gaan veel mensen je misschien wel kennen maar weet geen enkel persoon wie je echt bent en waar je voor staat. In dat geval zul je de plank volledig misslaan en niet meer klanten krijgen.

Welke kanten laat je zien?

Als je je doelgroep weet, is het tijd om te bepalen welke kanten je van jezelf aan hen laat zien. Hierbij is het slim om voor kanten/eigenschappen te kiezen die jouw doelgroep zullen aanspreken. Pak hierbij maximaal 5 punten:

Bijvoorbeeld:

  • Een expert in jouw vakgebied;
  • Muziekliefhebber;
  • Een zorgzaam en behulpzaam persoon;
  • Een humoristisch persoon;
  • Wereldgenieter;
  • Perfectionist;
  • Dierenliefhebber;
  • Koopjesjager;
  • Fashionista;
  • Enzovoorts.

Laat jezelf zien!

Nu je bovenstaande helder hebt, is het tijd om jezelf aan de buitenwereld te laten zien. Schrijf blogartikelen, houd je sociale mediakanalen consistent bij, stuur met enige regelmaat een nieuwsbrief enzovoorts. Plaats niet alleen zelf blogartikelen en social media berichten, maar reageer ook op die van anderen. Reageer vooral op berichten waarin je kunt laten zien dat je kennis in huis hebt over jouw vakgebied. Door dit te doen, bouw je namelijk weer een stukje expertstatus op. En dat kan ervoor zorgen dat mensen je niet alleen zullen leren kennen, maar jou ook echt als een expert in jouw vakgebied gaan zien. Zodra iemand je als een expert zien, is de kans groot dat diegene voor jou zal kiezen als die op zoek is naar een product of dienst dat jij aanbiedt.

Wie ben je en wat doe je?

Laat zien wat je aan het doen bent, waar je voor staat en wie je bent. Laat ook zien dat je weet waar je het over hebt en waar jouw krachten liggen. Om authentiek over te komen, helpt het ook om niet alleen goede dingen te laten zien maar ook de slechtere. Deel het bijvoorbeeld gerust als je een opdracht bent misgelopen of als je een keer een dag hebt waarop je niet veel gedaan krijgt. Hierdoor kom je een stuk geloofwaardiger over en zullen mensen je nog meer gaan waarderen.

Wat wil je uitstralen en hoe?

Het is dus belangrijk om bepaalde kanten te laten zien op jouw website, sociale mediakanalen en andere platforms. Echter is het ook belangrijk dat je bepaalt wat je wilt uitstralen en hoe je dat wilt. Het complete plaatje moet kloppen, dus ook de manier hoe je naar de buitenwereld toe communiceert. Spreek je doelgroep aan op een manier die zij prettig vinden en zorg ervoor dat ze je gemakkelijk kunnen herkennen. Dat laatste kun je doen door een huisstijl op te stellen en deze in al jouw uitingen door te voeren. Met het hebben van een goede huisstijl en goede visualisaties die hierbij passen, kun je jouw personal branding echt next level tillen. Je valt erdoor niet alleen meer op tussen je concurrentie, je komt erdoor ook een stuk professioneler over.

Hulp nodig bij jouw personal branding?

Wil je als ondernemer klanten aan je binden? Dan is het dus ontzettend belangrijk om aan personal branding te doen. Toch komt er wel het een en ander bij kijken als je jezelf als merk op de markt zet. Kun jij wel hulp gebruiken bij jouw personal branding? Neem dan gerust contact met mij op, want ik help je hier graag mee!

Alle artikelen bevatten mijn persoonlijke mening of die van mijn gast-bloggers. In sommige blogs zijn links naar de website van mijn gast-bloggers of advertentie links (advertentie links zijn per bericht 1x gemarkeerd met een *) opgenomen. Door het klikken op deze links verlaat je mijn website en ga je naar de website van de betreffende aanbieder toe. Ik heb geen controle over externe websites. – Manon-

Manon

Deel dit Bericht

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *