Manon

Manon

Manon is eigenaar, Branding expert en Webdesigner bij Brand it Up. Met veel plezier deelt ze haar kennis en bouwt samen met jou een visueel merk wat perfect past bij jou ?n jouw doelgroep.

Waar kan je canva voor gebruiken

Canva

Je hebt het misschien al wel zien staan bij mijn branding pakketten: inrichten van Canva Pro.
Dit is een extra optie die ik aanbied als je een pakket afneemt. 
In dit blog leg ik je graag uit wat Canva is, wat je er mee kan maar ook wat je er niet mee kan.
Kortom: wat zijn de voor en nadelen van Canva?

Wat is Canva?

Je bent vast wel bekend met Photoshop. Misschien weet je niet hoe je ermee moet werken maar als het aankomt op beeldmateriaal is Adbobe Photoshop h?t programma om mee te werken.
Het nadeel van Photoshop is dat je wel echt moet leren hoe je er mee moet werken. Er zitten zoveel opties op dat je al snel door de bomen het bos niet meer ziet. Daar komt bij dat je ook wel een duidelijk beeld voor ogen moet hebben wat je wil gaan maken. Enige creativiteit is dus wel echt een must.
Hoe komt iedereen dan aan die mooie plaatjes? Canva!
Canva is op een hele handige manier ingesprongen op de behoefte van mensen om mooi beeldmateriaal te cre?ren. Canva is er niet alleen voor ondernemers maar kan als particulier ook heel goed gebruikt worden om allerlei beeld te maken. Denk aan posts voor social media, uitnodigingen die geprint moeten worden etc etc.
Het fijne aan Canva is dat er kant-en-klare sjablonen inzitten. Je vervangt de foto door je eigen foto, past de tekst aan met je eigen tekst, verandert wat kleuren en/of lettertypes en voil?! Je bent al klaar!

Het Canva Origineel

De aangepaste versie

Canva vs. Canva-Pro

Canva is gratis. Met een dikke maar: je kan niet alles met de gratis versie. Niet alle lettertypes zijn beschikbaar, je kan niet alle sjablonen kiezen, de stockfoto?s die ze gebruiken hebben een watermerk? Om van alle opties gebruik te maken heb je Canva Pro nodig.
Voor jou als ondernemer zit er n?g een heel groot voordeel aan Canva Pro: je kan er je complete huisstijl in kwijt.
In de gratis versie kan je bijvoorbeeld maar 2 kleuren uit jouw kleurenpalet toevoegen, in Pro heb je die beperking niet. Sterker nog, je kan dan een onderscheid maken tussen je primaire en secundaire kleuren.
Ook kan je je logo toevoegen zodat je deze kan gebruiken in je Visuals, je eigen lettertypes toevoegen en gebruik maken van stockfoto?s. En dat is nog niet alles. Wil je weten wat er precies mogelijk is? Lees dan hier meer: Canva Pro

Waarom adviseert een grafisch ontwerper Canva?

Heel eenvoudig: mijn complete werkwijze gaat uit van jou (de ondernemer) als middelpunt. Wat heb jij nodig? Waar kan jij mee werken?
Super leuk dat ik weet hoe Photoshop werkt, maar heb jij zin om daar een cursus voor te volgen?
Over het algemeen is het antwoord: nee. Ik wil snel een visual voor mijn socials kunnen maken.
Dan is Canva wat je nodig hebt. Echt! Het is super eenvoudig te gebruiken, je hebt alles bij de hand en je kan zelfs vanaf je mobiele telefoon (had ik al gezegd dat ze een app hebben?) de mooiste Visuals in elkaar draaien. 
Mijn advies: kies voor Canva Pro dit gaat je zo fijn helpen met het cre?ren van content die helemaal is afgestemd op jouw bedrijf!

Is alles aan Canva positief?

Heel eerlijk? Nee. Zoals gezegd ben ik van mening dat jij op jouw manier moet kunnen ondernemen. Dingen hoeven niet ingewikkelder te zijn dan nodig en je kan ontzettend veel zelf.
Er zijn echter dingen waarvan ik echt (maar echt echt echt!) vind dat je ze moet uitbesteden.
In Canva kan je meer dan alleen maar Visuals maken voor je social media. Je kan er logo?s mee ontwerpen, brochures, visitekaartjes, werkboeken en ga zo maar door.
Bovengenoemde items zijn per definitie zaken die een enorme impact hebben op jouw merk. Doe dit niet zelf, tenzij je echt weet wat je doet en hoe je het moet doen. Er komt zoveel meer kijken bij het maken van een logo of een brochure of een visitekaartje dan alleen maar een mooi plaatje <insert link blog mooi plaatje> dat Canva daar niet het beste medium voor is. Houd ook in je achterhoofd dat er bepaalde eisen zitten aan drukwerk. Het opmaken van de juiste bestanden, verhoudingen en bestandskwaliteit is niet iets waar Canva zich echt goed voor leent.

Voel je vrij om alvast wat idee?n op te doen en lekker te stoeien met wat je mooi zou vinden maar vergeet niet dat er mensen hebben geleerd wat het beste bij jouw doelgroep past, hoe je ze het beste kan bereiken en hoe je bepaalde bestanden moet opmaken.
Doe-het-zelf-tools zijn een uitkomst, maar weet waar je ze wel (en niet) voor in moet zetten!

Help! Welk merkmateriaal moet ik gebruiken en welke afmetingen moet dat hebben?

Dit is wel een ding he? Als je het doet: doe het goed. Klanten prikken echt door houtje-touwtje oplossingen heen. Dit is ook de reden dat ik het inrichten van Canva – Pro aanbied als extra optie bij mijn branding pakketten. Ik specificeer alles voor je, zorg dat jouw logo?s er in het juiste formaat in komen te staan, dat je gebruik kan maken van de lettertypes uit jouw branding, dat je kleurenpalet op de juiste manier is ingericht.. Kortom: jij kan meteen aan de slag.
Voorwaarde hiervoor is wel dat je Canva – Pro hebt omdat je in de gratis versie alleen maar een tweetal kleuren kwijt kan onder je merkmateriaal.

Uh.. super, dat Canva maar hoe weet ik nu welke sjablonen het beste passen bij mijn merk?

Ja, lastig he? Zoveel keus, zoveel moois! Houd je brandboard bij de hand als je een keuze gaat maken. Selecteer een aantal sjablonen die passen bij jouw merk. Sla ze op en gebruik ze consistent. Met andere foto?s, andere kleuren en andere teksten.

Kom je er echt niet uit? Ik help je graag. Samen bespreken we wat je nodig hebt, hoeveel je nodig hebt en in welke vorm we dat het beste kunnen gieten. Laat mij het voorwerk doen, dan kan jij voortaan de rest!

Zeg eens eerlijk? Gebruik je Canva zelf ook?

Hey, what can I say? Ik ben ook maar een mens, en een ondernemer, en soms ben ook ik inspiratieloos. Canva is 1 van mijn guilty pleasures als het aankomt op het maken van content voor social media als ik het echt niet meer weet en tijdgebrek heb 😉

Alle artikelen bevatten mijn persoonlijke mening of die van mijn gast-bloggers. In sommige blogs zijn links naar de website van mijn gast-bloggers of advertentie links (advertentie links zijn per bericht 1x gemarkeerd met een *) opgenomen. Door het klikken op deze links verlaat je mijn website en ga je naar de website van de betreffende aanbieder toe. Ik heb geen controle over externe websites. – Manon-

Manon

Deel dit Bericht

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *