Branding Mijn Houten Hart

Branding Mijn Houten Hart


Verrassing! Ik werk niet helemaal exclusief met vrouwelijke ondernemers. Ik werk uiteraard ook graag met ondernemers die zich op vrouwen richten. Ik ben geen enorme feministe ofzo, mijn ontwerpstijl is gewoon erg vrouwelijk.

Af en toe maak ik graag een uitzondering en doe ik een branding voor een mannelijke ondernemer die zich niet exclusief op vrouwen richt. In dit blog lees je meer over de branding van Mijn Houten Hart, het bedrijf van Michiel.
Ik zal gelijk eerlijk met je zijn: Michiel is mijn man en nee zeggen tegen je echtgenoot is al erg moeilijk, vooral als je het bedrijf hebt zien ontstaan. Dit was dus een no-brainer: deze nieuwbakken ondernemer ga ik natuurlijk helpen!

Wie is Michiel?

Michiel is iemand die heel hard werkt, altijd. Tot kort geleden deed hij dat alleen maar op kantoor, voor zijn werkgever. Dat is vooral werken met je hoofd en al sinds hij een klein jongetje is werkt Michiel heel graag met zijn handen, en dan het liefst met hout, net zoals zijn vader en opa.

Michiel van der Weegen


Je kan je afvragen of hij dan wel het juiste beroep heeft gekozen. Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat hij niet alleen heel handig is maar ook heel slim (wat soms erg irritant is als je zijn wederhelft bent :)) en dat hoofd moet dus ook gebruikt worden.

De afgelopen jaren heeft zijn omgeving honderden keren tegen hem gezegd dat hij ook iets moet gaan doen met zijn overige skills. Inmiddels bestaat bijna onze hele woonkamer uit meubels die door hem zijn gemaakt dus ik kan het daar alleen maar mee eens zijn.

En het is juist die passie die er voor zorgde dat ik alleen maar ja kon zeggen. Niet alleen tegen mijn man, maar vooral ook tegen de ondernemer en het merk.

Wat doet Mijn Houten Hart?

Goed, Mijn Houten Hart dus. Het mag duidelijk zijn: het draait hier om hout. Het begon als een kriebel en liep uit tot de mooiste houten tafels. Helemaal van nu, voorzien van een prachtige visgraat look.

Hij zegt er zelf over:

Mijn Houten Hart is ontstaan uit mijn passie voor het maken van mooie dingen voor anderen en het positieve gevoel dat het me geeft.

 

Het proces

Ik gaf Michiel de opdracht om een paar Pinterest borden te maken. Was hij niet zo blij mee maar hij heeft het toch gedaan. Gelukkig maar, want dat is mijn houvast! Hier begint ook meteen de echte samenwerking, ik ben de grafisch ontwerper maar zonder input ben ik nergens.

Moodboard

Dat is mijn start. Ik kijk samen met de ondernemer of ik de vibe van hun bedrijf goed heb weten vast te leggen. Ik vraag dan ook nadrukkelijk om een eerlijke reactie. Als ik deze stap niet goed heb dan gaat het niet goed komen met het uiteindelijke ontwerp. Op deze fase zit dus ook geen maximum qua aanpasrondes.

Moodboard meubelmaker Mijn Houten Hart

Michiel wist zelf eigenlijk niet dat hij op zoek was naar een retro-vibe maar toen hij dit moodboard zag was zijn eerste reactie: Cool!!! Dat is Michieliaans voor: dit is precies wat ik bedoelde!

Kleurenpalet

De volgende stap is het ontwikkelen van een passend kleurenpalet. Dit is gelijk een hele belangrijke stap. Deze kleuren gaan namelijk overal terug komen, in het logo, op de website, op visitekaartjes etc. Ik wil dan ook dat mijn klant 100% achter de kleurkeuzes staat.
Er is niets zo vervelend als je eigen website bekijken en je continu storen aan een bepaalde kleur.

Voor Mijn Houten Hart ontwikkelde ik dit kleurenpalet:

Kleurenpalet Mijn Houten Hart

Zoals je ziet hoeft zo’n palet niet alleen maar te bestaan uit kleuren. Voor Cotton & Lace koos ik voor een goudfolie als accent. Voor Mijn Houten Hart is dat hout. Dat wil niet zeggen dat je straks overal nep houten balkjes tegen komt, maar het is wel een belangrijk element voor bijvoorbeeld foto’s. Het geeft een sfeer mee aan het palet en die sfeer kan Michiel straks makkelijker aanhouden voor al zijn uitingen.

Full-Branding

Michiel wilde voor Mijn Houten Hart het complete pakket.

Dit houd in zijn geval in:

  • Moodboard
  • 1 (hoofd) Logo
  • Brandboard
  • Alternatief logo
  • Ontwerp voor een visitekaartje

Het logo

Stap 1 is daarbij een hoofd logo.
Dit is het logo dat je gebruikt op je facturen, visitekaartjes, website en reclame uitingen. Meestal is dit een logo wat in de breedte werkt.

Uit het moodboard blijkt een voorliefde voor retro. Heerlijk! Ik zeg zelf altijd dat ik in het verkeerde tijdperk ben geboren dus hier kan ik wel mee werken.
Ik maakte 3 eerste ontwerpen voor Michiel en uiteindelijk is daar dit logo uitgekomen:

Logo voor meubelmaker Mijn Houten Hart

Alternatief logo

Na het ontwerpen van het hoofdlogo kunnen daar variaties op gemaakt worden. De meeste social media kanalen werken met een ronde profielafbeelding. Een breed logo is dan niet zo mooi.
Soms is het mooier om met meerdere alternatieve logo’s te werken, soms is eenvoud het beste.

In dit geval kozen we er samen voor om ons te beperken tot 1 alternatief logo.
Dat moest rond worden om mooi te staan op social media maar Michiel wilde ook de mogelijkheid hebben om een brandstempel aan te schaffen zodat hij op een mooie manier zijn producten letterlijk kan “branden”.

Alternatief logo meubelmaker Mijn Houten Hart

Brandboard

Dit is het deel waar mijn klanten het meest blij van worden. En ik snap wel waarom.

Je huisstijl bijhouden is nou eenmaal niet zo heel makkelijk. Het overzicht bewaren en ervoor zorgen dat alles wat je doet dezelfde sfeer uitstraalt is best wel een dingetje, iets waar vaak veel tijd in gaat zitten.
Ik heb er bewust voor gekozen om dit zo eenvoudig mogelijk te houden. Geen huisstijlgidsen van -tig pagina’s maar 1 overzichtelijk geheel. Omdat ik het brandboard aanlever als afbeelding kan je het ook makkelijk opslaan op je telefoon zodat je het altijd bij de hand hebt.

Dit is de samenvatting voor het merk Mijn Houten Hart:

Brandboard Mijn Houten Hart

Visitekaartjes

Michiel koos voor het meest uitgebreide Branding-pakket. Daar horen ook visitekaartjes bij.

Omdat de hele branding in het teken staat van retro, eenvoud en natuurlijke materialen (hout) heb ik gekozen voor een eenvoudige zwarte opdruk op stevig kraftkarton. Dit materiaal heeft zo’n mooie natuurlijke uitstraling en hoewel je er niet alles op kan drukken, krijgen eenvoudige ontwerpen er echt een enorme boost van.

Visitekaartjes meubelmaker Mijn Houten Hart

Jouw branding, we doen het samen!

Een branding ontwerp ik niet alleen, ik doe dat echt samen met jou als ondernemer. Ik neem je mee in mijn ontwerp stappen en je mag (moet misschien zelfs wel) overal je mening op geven.

Hoe oprechter je bent hoe mooier je het eindresultaat zult vinden.

Wil je meer weten over mijn werkwijze? Wil je weten wat mijn pakketten kosten of wat er nog meer mogelijk is? Voel je vooral niet bezwaard om contact met mij op te nemen. Ik leer je heel graag kennen!

Manon

Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *