Branding Anneke Wolters Massage Therapie

Re-Branding Anneke Wolters Massage Therapie

Anneke kwam eigenlijk bij mij voor een nieuwe flyer. Tijdens ons gesprek bleek dat er toch eigenlijk veel meer behoefte was aan een nieuw merk.

Anneke heeft haar eigen massagepraktijk en heeft de afgelopen jaren haar werkzaamheden aangepast. Masseren is niet meer het enige wat ze doet, met haar handen geeft ze zowel lichaam als geest een therapeutische behandeling. 

Het oude logo van de massagepraktijk bestaat inmiddels al zo’n 10 jaar. Hoewel de boom in het logo nog steeds symbolisch aansluit bij haar visie, is het tijd voor een frisse wind. De kleuren passen niet meer en de boom zelf mag ook wel een make-over krijgen. 

Het oude logo van Anneke

Tijd dus voor een re-branding.

Full-Branding

Zoals ik vaker merk bij ondernemers die al een paar jaar bezig zijn kan een logo wat de eerste jaren prima heeft voldaan opeens niet goed meer voelen. Dat kan zijn doordat je als persoon bent gegroeid, het kan ook zijn dat je bedrijf een andere wending heeft genomen. Vaak zie je dat het een combinatie is van beide.
Een re-branding is dan een heel goed idee. Jouw nieuwe logo en huisstijl hoeven niet veel af te gaan wijken van wat je nu hebt, ik vraag je alleen wel om een open mind te houden. 

Dat het niet makkelijk is om je oude huisstijl los te laten snap ik heel goed en ook Anneke merkte regelmatig dat haar eerste voorkeur uitging naar iets wat ze herkende uit haar oude huisstijl. 
Zoals ik al vaker heb gezegd heb je in iedere stap naar jouw nieuwe huisstijl inspraak. Vind je iets echt niet mooi? Dan werken we daar niet mee. Wat ik wel belangrijk vind is om te achterhalen waarom je voor iets kiest. 
Zeker in het geval van een re-branding. Kies je iets omdat je het echt mooi vind? Of omdat het vertrouwd is?
Beide is prima, maar wees je er wel van bewust.

Anneke heeft gekozen voor een full-branding. Alles mocht nieuw.
Nieuw logo,
Nieuw kleurenpalet,
Nieuwe visitekaartjes.
En natuurlijk een nieuwe flyer, daar kwam ze tenslotte voor!

Moodboard en kleurenpalet

In eerdere artikelen schreef ik al over mijn werkwijze en waarom een moodboard zo belangrijk is. Ik zal niet in herhaling vallen 🙂
Onderaan dit artikel vind je het brandboard van Anneke Wolters Massage en Massagetherapie. Hierin staat het complete overzicht van haar nieuwe visuele merk, inclusief het moodboard. 

Wat ik wel graag wil doen is uitleggen waarom ik eerst een kleurenpalet samenstel voordat ik begin aan het uiteindelijke logo.
Kleuren zijn enorm belangrijk, echte sfeerbepalers. Zo is rood een signaalkleur, het betekend: let op! Gevaar! Maar het kan ook passie of agressie betekenen.
Omdat de keuze die je maakt voor een kleurenpalet heel persoonlijk is, geeft dit mij ook gelijk een kijkje in wat er zich in jouw hoofd afspeelt. Daarom vind ik het zo belangrijk om te weten waarom je een bepaalde keuze maakt. Het helpt jou ook om jouw visuele merk nog helderder te krijgen voor jezelf.

Hoe meer informatie ik heb over jou en jouw stijl, hoe beter de logo ontwerpen bij jou passen.

Anneke maakte gebruik van rode, oranje, geel en bruintinten. Een heel warm palet. Het geeft echter niet de rust die zij nou juist wil uitstralen. De kleuren in deze branding zijn echt een punt geweest waar we het regelmatig over hebben gehad. Uiteindelijk is de keuze gevallen op: eruit met het oude, erin met het nieuwe. 

Kleurenpalet voor masseur Anneke Wolters
Kleurenpalet voor masseur Anneke Wolters

En zeg nou zelf: dit is toch een palet wat zowel warmte als rust uitstraalt?

Het logo:

En dan komt het: de keuze voor het logo.
Anneke zorgt er met haar handen voor dat je ontspant, beter in contact komt met je lichaam en (als je voor de therapeutische behandeling kiest) de issues die onder de oppervlakte liggen naar boven komen.

Een symbolisch logo is hier dan ook echt op zijn plaats.  

Logo voor massagestudio Anneke Wolters
Het nieuwe logo van Anneke

Dit logo staat voor natuurlijk, persoonlijk, rust en reflectie. De weerspiegelde boom kan op meerdere manieren worden geïnterpreteerd en allen zijn ze van toepassing: 

  • er zit meer onder de oppervlakte
  • de wortels bevatten het leven voor de hele boom
  • reflectie, weerspiegeling, positief en negatief, een soort westerse vorm van yin en yang
  • volwassenheid en tegelijkertijd een nieuw begin. Alles wat geweest is is geweest en nu is er een nieuw begin en groeien we door.
    Daarnaast is Anneke een ontzettend krachtige vrouw met sterke roots. Ook dit komt terug in het logo. Dat maakt het nog persoonlijker.

Visitekaartjes

Anneke’s visitekaartjes zijn gedrukt op een heel natuurlijk papier uit Italië. Het grove maar toch zachte papier in combinatie met de eenvoudige opmaak en de natuurlijke kleuren maakt een visitekaartje wat je niet snel vergeet en graag vasthoud. 

Visitekaartjes voor masseuse Anneke Wolters
Visitekaartjes voor masseuse Anneke Wolters

Re-Branding

Ben jij na de start van jouw bedrijf ook gegroeid en ben je toe aan een nieuw visueel merk, een nieuw logo, nieuwe huisstijl? Of wil je graag een keer (vrijblijvend) sparren over de mogelijkheden?

Neem dan gewoon contact met me op. Ik leer je graag kennen en denk heel graag met je mee!

Brandboard Anneke Wolters Massage
Brandboard Anneke Wolters Massage

Manon

Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *