menu:

Picture of Manon

Manon

Manon is eigenaar, Branding expert en Webdesigner bij Brand it Up. Met veel plezier deelt ze haar kennis en bouwt samen met jou een visueel merk wat perfect past bij jou ?n jouw doelgroep.

Kleur vs Palet, wie wint?

Vandaag had ik een web Intensive. De eerste uren heb ik enorm lopen worstelen met de huisstijl kleuren van mijn klant. 
Ze waren mooi, dat was niet het probleem.

Of nou ja, eigenlijk wel. 

Op zichzelf staand waren het mooie kleuren. Stuk voor stuk. Zacht, vriendelijk, lief. Maar bij elkaar… not so much. De ene kleur werd vrijwel onzichtbaar als je hem op de andere plaatste en wanneer letters kleiner werden in 1 van de kleuren, vielen ze weg en waren ze onleesbaar.

En dat zette me aan het denken. Want kleuren in je huisstijl zijn er niet voor de mooi. Ja wel, maar niet alléén voor de mooi. Iedere kleur heeft zijn eigen functie.

Functies van kleuren

  • Zo heb je hoofdkleuren (die voeren de boventoon)
  • Je hebt accentkleuren (die leggen ergens de nadruk op)
  • En je heb ondersteunende kleuren. Die uh, ondersteunen de rest. Oftewel: die zorgen ervoor dat de andere kleuren beter uitkomen.

Laten we hier even wat dieper op in gaan:

Hoofdkleuren

Deze kleuren zorgen voor het grootste deel van de look en feel van je huisstijl, website, social media, van je hele merk dus. Ze kunnen zorgen voor een kalme, een vrolijke, een zakelijke, een luxe uitstraling en ga zo maar door. Met deze kleuren leg je de basis. Dit zijn niet perse de kleuren waar je de grootste vlakken mee maakt, het zijn wel de kleuren die je het meest herhaalt.

Accentkleuren

Tja, het woord zegt het al. Deze gebruik je voor de aandachtstrekkers. De (call to action) knoppen, de highlights, de aanwijzers, de checks, alles waarvan je wilt dat je klant even naar kijkt. Het kan zijn dat je 1 accentkleur hebt, dan is het lekker makkelijk bepalen wanneer je hem gebruikt. Heb je er meer dan 1? Gebruik dan de opvallendste voor je call to actions. De knoppen en acties waarvan je het liefst wilt dat jouw klant ze gebruikt.

Ondersteunende kleuren

Dit zijn de kleuren waar je de grootste vlakken mee vult. Dit zijn je achtergronden, je neutrale kleuren. Zij moeten ervoor zorgen dat je hoofd- en je accentkleuren nog beter doen wat ze moeten doen.

Dit houd dus niet in dat je nooit je hoofdkleuren mag gebruiken als achtergrond maar je gebruikt ze met mate. Stel dat je een webpagina hebt met 10 secties, dan is minder dan de helft (3 ofzo) een hoofdkleur.

Zo zorg je ervoor dat het niet schreeuwerig wordt en je pagina meer in balans voelt.

Mooie kleuren: they don’t do the job

Nu je dit weet, snap je misschien ook wel dat een paar “mooie” kleuren er niet voor gaan zorgen dat je opeens een huisstijl hebt. Ze moeten echt samenwerken. Daarom heet het ook niet “je kleuren” maar “je palet”.

Investeer dus in een goede ontwerper die hier ervaring mee heeft en echt een goed palet neer kan zetten. Doet even pijn maar echt: het scheelt je uiteindelijk zo veel tijd en frustratie als je weet hoe je je kleuren moet gebruiken en vooral: dat ze samenwerken!

Geen budget? Maak dan vlakken met de kleuren die je wilt gebruiken en schuif ze een stukje over elkaar. Zo kan je zien wat het effect is van de combinatie die jij op het oog hebt.

Alle artikelen bevatten mijn persoonlijke mening of die van mijn gast-bloggers. In sommige blogs zijn links naar de website van mijn gast-bloggers of advertentie links (advertentie links zijn per bericht 1x gemarkeerd met een *) opgenomen. Door het klikken op deze links verlaat je mijn website en ga je naar de website van de betreffende aanbieder toe. Ik heb geen controle over externe websites. – Manon-

Manon

Deel dit Bericht

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ook interessant: