Hoe bepaal je je doelgroep?
Sabine

Sabine

Sabine is Businesscoach. Ze leert je waar je nu staat, waar je nog kan verbeteren hoe je je bedrijf kan laten groeien. Ook helpt ze je om op een andere manier naar jezelf, jouw bedrijf en de mensen om je heen te kijken. Hoe ze dat doet lees je op haar website www.sabinevanderhulst.nl

Je doelgroep, dichterbij dan je denkt

Als ondernemer kun je de keuze maken om zaken uit te besteden. Je kunt bijvoorbeeld je website laten bouwen of je branding of marketing uitbesteden. Wanneer je dat doet dan moet je niet alleen aan jezelf maar ook aan anderen uitleggen wat voor soort mensen jij het beste kunt helpen met jouw diensten of producten.

Een doelgroep bepalen kan op verschillende manieren: van heel ‘plat’ tot wat diepgaander, het is maar net wat bij jou en je onderneming past. Mijn persoonlijke visie is dat een doelgroep voor jezelf bepalen niet perse gaat over of iemand een man, vrouw, leeftijd of een bepaald beroep heeft. Tegelijkertijd wil je wel inzicht creëren om verder te kunnen met je bedrijf en met deze reden je doelgroep helder krijgen.

In mijn ogen gaat een doelgroep over mensen, mensen die wel of niet ‘voldoen’ aan jouw waarden en hoe jij naar de wereld kijkt. Mijn antwoord op deze vraag ‘wie is jouw doelgroep?’ is dan ook ‘mijn klanten zijn een bepaald soort mens’. Die mensen zijn ondernemer, hoger intelligent/bewust, creatief, zijn snel in alles en weten dat alles energie is en toeval niet bestaat. Waarom? Omdat dit allemaal eigenschappen zijn die ik ook bezit. 

Zoals ik al aangaf gaat het voor mij niet over of iemand een man of vrouw is en welke leeftijd hij of zij heeft. Maar dat geldt natuurlijk niet voor iedereen. Je kunt juist een hele sterke aantrekkingskracht hebben tot juist mannen of juist vrouwen. Dat heeft dan vaak een reden, die je voor jezelf kunt achterhalen. 

Voorbeeld: Als jij een webshop hebt waarin je wasbare luiers verkoopt dan is jouw webshop mogelijk vooral ingericht op moeders. Toch kun je dan ook kijken naar de waarde die jij wilt bieden, mogelijk zijn deze moeders namelijk heel erg bezig met het milieu en duurzaamheid.

Wanneer jij jouw doelgroep nog niet helder hebt

Jouw klanten en gewenste klanten zijn mensen. Deze mensen hebben skills en eigenschappen en daarnaast ook dingen waar ze blij van worden en hindernissen waar ze tegenaan lopen. Wie is jouw ideale klant?

Een praktische oefening om daar achter te komen is om iemand in je gedachten te nemen waar jij perfect mee matcht. Wellicht is dat een klant of iemand anders in je omgeving. Neem deze persoon in gedachten en probeer hem of haar te beschrijven. Wie is diegene? Wat doet deze persoon? Welke emoties komen in je op? Maar dus ook zeker: wat doe ik en wie ben ik, wat ik ook graag in de ander terug zou willen zien? Dus ook: hoe zie ik mezelf?

Je doelgroep goed in kaart brengen als ondernemer is cruciaal. Het is een vergissing dat je iedereen moet willen bedienen als klant, als je wérkelijk gaat kijken naar de klanten waar je blij van wordt heb je daar vast en zeker een visie op. Andersom kun je je ook afvragen: van wat voor soort klanten wordt ik helemaal níet blij. Dat geeft ook een berg aan informatie waar je mee verder kunt. 

Niet alleen je doelgroep helder hebben is belangrijk om slim te ondernemen. Er zijn zoveel meer facetten in het ondernemerschap waar je op een voor jou passende manier mee om kunt gaan om je onderneming te laten floreren. Heb jij vraagstukken? Voel je vrij om ze aan mij voor te leggen. www.sabinevanderhulst.nl 

Sabine

Alle artikelen bevatten mijn persoonlijke mening of die van mijn gast-bloggers. In sommige blogs zijn links naar de website van mijn gast-bloggers of advertentie links (advertentie links zijn per bericht 1x gemarkeerd met een *) opgenomen. Door het klikken op deze links verlaat je mijn website en ga je naar de website van de betreffende aanbieder toe. Ik heb geen controle over externe websites. – Manon-

niks missen? Nieuwsbrief!

Deel dit Bericht

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees verder