Vandaag sprak ik een onderneemster die de dappere stap zette om, ondanks alle bezwaren die ze kon bedenken, tóch een traject in te stappen om haar bedrijf naar het volgende level te tillen. Ondanks dat ze tegen een bekende moet zeggen dat het huidige traject moet stoppen. Ondanks dat ze dan méér geld kwijt is dan zee had begroot. Haar verhaal is niet uniek. Haar keuze wel.
Iedere ondernemer heeft een doel. Of dat nou tonnen (miljoenen) omzet is, van je hobby je beroep maken of gewoon gelukkig zijn, het zijn allemaal doelen. En we vragen ons allemaal af hoe we dat doel gaan bereiken.
In je zoektocht naar DE manier om je doel te bereiken vliegen termen als “goalgetter” “meerjarenplan” “SWOT” “strategie” en “manifesteren” je om de oren. Welke weg je ook kiest, ze hebben allemaal iets gemeen: jouw doel is er al. Het ligt voor je klaar. Je moet het alleen nog zien, oprapen, je eigen maken. Het zijn niet de externe factoren, het is hoe JIJ over dingen denkt, naar dingen kijkt, met dingen omgaat. Jouw denken, jouw handelen is wat het verschil maakt. Welke weg je ook kiest.
The bold type
Ken je die serie? Gaat over 3 jonge vrouwen die de wereld nog aan hun voeten hebben en door hun nek uit te steken, op hun bek gaan, weer opkrabbelen, repeat, hun doelen weten te bereiken. Soms anders dan ze eerst gedacht hadden. Soms veranderd het doel.
Ik ben verslááfd aan deze serie. Het laat namelijk zien dat er veel meer mogelijk is als je de wereld af en toe vanuit een ander perspectief bekijkt.
Waar ik heen wil met dit verhaal?
Veel te vaak laten we onze omgeving onze kansen bepalen. Onze doelen beïnvloeden. Je wilt niet weten hoe vaak ik al “ik wil wel, maar” heb gehoord.
En ja, ook ik maak me daar schuldig aan. Ik ben hier niet om je te bekritiseren 😉
Ik spreek regelmatig ondernemers die vóelen dat de stap maken de juiste is, maar zich laten tegenhouden door allerlei bezwaren.
1 van de bezwaren die ik het meeste hoor nadat ik mijn voorstel op tafel heb gelegd is: “Oh, dit voelt zo goed, maar mijn huidige website is gebouwd door een goede vriend. Ik heb hem/haar verteld waar ik mee bezig ben en hij/zij denkt dat daar wel iets van te maken is. Het wordt dan misschien niet exact wat ik voor ogen had, en het heeft misschien niet dezelfde kwaliteit maar ik wil hem/haar niet zomaar passeren.”
Herkenbaar?
Waarom is het voor ons zo moeilijk ons gevoel te volgen?
En te kiezen voor iets waarvan we wéten (al dan niet op intuïtie) dat het ons verder brengt dan wat we nu aan het doen zijn?
Hoe belangrijk is jouw doel voor jou als je je laat tegenhouden door een gevoel van verplichting of misschien zelfs schaamte?
Hoe erg is het om toe te geven dat je eerdere keuze je niet heeft gebracht wat je er van verwachtte?
Om te kunnen groeien zal je ook af en toe toe moeten geven dat je op je bek bent gegaan. Daar hoef je je niet voor te schamen. Te kleine schoenen lopen nou eenmaal kut. Ze zorgen ervoor dat je voeten gevoelloos worden dus op je bek gaan is dan een logisch gevolg.
Nu je toch op de grond ligt, trek die schoenen uit, kijk goed om je heen. Wat zie je? Wat heb je geleerd?
Tijd voor nieuwe pumps
Zie je alles helder? Doel weer duidelijk? Trek dan een nieuw paar pumps (of sneakers, I don’t judge) aan die wél de goede maat heeft en máák die stap.
Laat externe factoren je niet van je doel brengen, maak desnoods een omweg, maar verlies niet uit het oog voor wie je dit doet.
Be the bold type, choose you!