Manon

Manon

Manon is eigenaar, Branding expert en Webdesigner bij Brand it Up. Met veel plezier deelt ze haar kennis en bouwt samen met jou een visueel merk wat perfect past bij jou ?n jouw doelgroep.

Ontwerp je eigen huisstijl

5 tips om zelf een huisstijl te bedenken en ontwerpen

Wanneer je een bedrijf begint, is het belangrijk om een goede huisstijl te bedenken en te (laten) ontwerpen. De huisstijl van jouw bedrijf bepaalt namelijk grotendeels of jouw onderneming qua grafische uitingen tussen de concurrenten opvalt. Daarnaast bepaalt de huisstijl grotendeels hoe je op jouw doelgroep overkomt en welk gevoel zij bij jouw onderneming hebben. Daarnaast kunnen mensen dankzij een huisstijl een bedrijf goed herkennen. 

Mijn tips om zelf een huisstijl te bedenken en ontwerpen

Hieronder geef ik je 5 tips over hoe je een huisstijl kunt bedenken en ontwerpen.

Tip 1: bepaal wat je wilt uitstralen en voor wie

Voordat je een huisstijl bedenkt, is het belangrijk om zeker te weten wat je met jouw bedrijf wilt uitstralen. Hoe wil je dat de doelgroep jouw bedrijf ziet? Heb je een jonge doelgroep en wil je vlot en fris op hen overkomen? Richt je je op vrouwen en vind je het belangrijk dat dat direct aan al jouw uitingen te zien is?

Tip 2: bepaal welke kleuren en typografie hierbij passen

Door goed te weten wat het imago is dat je wilt hebben en welke doelgroep je wilt aantrekken, kun je bepalen welke kleuren en typografie hierbij passen. Wil je bijvoorbeeld een jonge doelgroep aantrekken, dan is het waarschijnlijk geen goed idee om voor veel grijstinten te kiezen. Wil je vooral vrouwen aantrekken? Dan zijn pasteltinten misschien wel een goede keuze.
Ook de typografie die je gebruikt, bepaalt grotendeels welke identiteit jouw merk krijgt. Wil je informeel en vlot overkomen? Dan is een handwritten typografie wellicht iets voor jou. Wil je juist als een moderne, innovatieve onderneming overkomen? Dan kun je misschien beter voor een strakke typografie kiezen.

Tip 3: maak een brandboard voor jouw huisstijl

Nu je de kleuren en typografie hebt gekozen, kun je een brandboard maken. Op dit bord zet je de kleuren en typografie neer. Je kunt zelfs op dit bord aangeven welke kleur je bijvoorbeeld als accent gebruikt, welke kleur je voor de letters gebruikt, welke voor de achtergond enzovoorts.


Tip 4: gebruik de huisstijl consistent

Gefeliciteerd, door bovenstaande tips te volgen heb je zelf de huisstijl van jouw bedrijf ontworpen! Nu je een huisstijl hebt, is het belangrijk dat je hem consistent blijft gebruiken. Alleen als je dat doet, profiteer je van de voordelen die een huisstijl je geeft. Verwerk de huisstijl dan ook niet alleen in jouw logo, maar ook op jouw website, visitekaartjes, in jouw nieuwsbrief, bij het inrichten van jouw social media pagina’s enzovoorts. Kortom: gebruik de huisstijl bij alle grafische uitingen die je namens jouw onderneming doet.

Tip 5: laat jouw huisstijl door een grafisch ontwerper ontwikkelen

Volg je bovenstaande tips wel, maar kom je er niet uit? Wil je zeker weten dat de keuzes die je qua huisstijl maakt goed zijn? Of heb je er totaal geen verstand van en wil je sowieso niet zelf een huisstijl bedenken? Wat de reden ook is, als je er zeker van wilt zijn dat jouw huisstijl goed in elkaar zit, kun je hem het beste laten ontwikkelen door een grafisch ontwerper. Een grafisch ontwerper heeft namelijk veel ervaring met het ontwikkelen van huisstijlen en weet daardoor goed wat wel en niet werkt. Bovendien hebben grafisch ontwerpers een goed oog voor welke kleuren en lettertypes bij elkaar kunnen worden gebruikt om een bepaalde uitstraling te krijgen.

Wil jij graag jouw huisstijl laten bedenken en ontwerpen door een grafisch ontwerper? Neem dan gerust contact met mij op, want ik help je hier graag bij!

Wil je eerst meer weten over hoe ik een huisstijl ontwerp? Lees dan hier meer over mijn werkwijze en vergeet ook het artikel wat ik schreef de branding van Cotton & Lace niet.

 

Alle artikelen bevatten mijn persoonlijke mening of die van mijn gast-bloggers. In sommige blogs zijn links naar de website van mijn gast-bloggers of advertentie links (advertentie links zijn per bericht 1x gemarkeerd met een *) opgenomen. Door het klikken op deze links verlaat je mijn website en ga je naar de website van de betreffende aanbieder toe. Ik heb geen controle over externe websites. – Manon-

Manon

Deel dit Bericht

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *