15-tips-web-teksten-schrijven
Jenneke Peters

Jenneke Peters

Tips voor het schrijven van goede webteksten

Wanneer je eenmaal een mooie website hebt, mag goede content er natuurlijk niet op ontbreken. ‘Content is key’ zegt men ook wel eens en dat is niet zonder reden. Dat wat je op jouw website hebt staan, is bepalend voor of een bezoeker daadwerkelijk een klant wordt. Een goede webtekst schrijf je niet zomaar, er zijn een aantal dingen die je beter wel en beter niet kunt doen. Daarnaast verschilt het ook nog eens per pagina wat je er het beste op kan zetten. Ingewikkeld allemaal hé? Nee hoor! Met onderstaande tips lukt het jou vast en zeker om zelf goede webteksten te schrijven.

Hoe schrijf je een goede webtekst?

Webteksten hoor je op een andere manier te schrijven dan bijvoorbeeld brief, een brochuretekst of een artikel in een krant of tijdschrift. Dat komt doordat het gedrag van mensen online anders is dan offline. Online zijn mensen vooral op zoek naar antwoorden of vragen of oplossingen voor problemen die ze hebben. Ze willen die antwoorden of oplossingen zo snel mogelijk vinden. Dat betekent dat ze online niet lange lappen tekst willen doorspitten, maar even door een tekst willen kunnen scrollen om te zien of het antwoord of de oplossing die zij zoeken erin staat. Dit noemen we ook wel ‘scannend lezen’. Om ervoor te zorgen dat mensen jouw webteksten makkelijk kunnen scannen, geef ik je een aantal tips.

Wat is de juiste opbouw van een webtekst?

Een goede webtekst is als volgt opgebouwd:

  1. Duidelijke titel die de tekst samenvat;
  2. Inleiding;
  3. Alinea’s;
  4. Afsluiting.

Het schrijven van een goede inleiding

Een goede inleiding is een inleiding waarin voor de lezer direct duidelijk wordt wat het moraal van het verhaal is. Vertel mensen dus direct in de inleiding al wat je diegene wil vertellen. Geef de lezer bijvoorbeeld direct al het antwoord op de vraag die je op de pagina beantwoordt of de oplossing dat je voor hun probleem hebt. Later in de tekst kun je verder over het onderwerp uitwijden.

Het schrijven van alinea’s

Verdeel je tekst op in alinea’s. Per alinea kun je over een gedeelte van het hoofdonderwerp vertellen. Maak elke alinea niet te lang, meer dan 150 woorden is echt te veel. Geef elke alinea een kopje dat de inhoud van die alinea samenvat.

Het schrijven van een goede afsluiting

In de afsluiting kun je nog even kort de rest van de tekst samenvatten. De afsluiting is tevens dé plek om mensen op te roepen tot actie (ook wel call to action genaamd). Wil je dat mensen na het lezen van de tekst contact met jou opnemen? Nodig ze dan uit om contact met je op te nemen. Wil je dat ze een bepaalde pagina bezoeken? Nodig ze dan uit om die pagina te bezoeken enzovoorts.

Verdere algemene schrijftips voor elke webtekst

  • Kies een bepaalde vorm om jouw bezoekers aan te spreken en houd die vorm ook aan. Begin een tekst dus niet met ‘u’, om later in de tekst ineens op ‘je’ over te schakelen.
  • Schrijf in de taal van je doelgroep. Dat betekent dat de tekst niet te makkelijk moet zijn voor jouw doelgroep, maar ook niet te moeilijke termen moet bevatten. Leg moeilijke termen eventueel kort uit.
  • Maak gebruik van witregels.
  • Wissel tekst met afbeeldingen af. Afbeeldingen worden gezien als een fijne break van het lezen van de tekst.
  • Wissel korte en lange zinnen met elkaar af.
  • Maak geen zinnen die langer zijn dan drie regels, dat is echt te veel. Deel zulke zinnen liever op in twee of drie aparte zinnen.
  • Zorg voor een duidelijke afsluiting.
  • Check de tekst voordat je hem publiceert nog even op taal- en spelfouten. Een tekst die taal- en spelfouten bevat, komt namelijk minder betrouwbaar over.

Welke pagina’s mogen niet op jouw website ontbreken?

Er zijn een aantal pagina’s die niet op een website mogen ontbreken.

Dat zijn:

  1. Homepagina’;
  2. Dienstenpagina;
  3. Over mij pagina.

Bij academies komt hier ook een salespagina bij kijken. En run je een webshop? Dan is een dienstenpagina niet nodig, maar zijn juist categoriepagina’s en productpagina’s onmisbaar. Ik ga nu per pagina vertellen welke belangrijke informatie er niet op mag ontbreken.

De homepagina

De homepagina kun je het beste zien als het startpunt van jouw website. Het is de pagina waarop mensen terechtkomen als ze het webadres van jouw website intikken in de adresbalk van hun internetbrowser. De kans is dus groot dat de meeste mensen als eerste deze pagina zien als ze jouw website bezoeken. Dat hoeft echter niet. Mensen kunnen namelijk via elke pagina op jouw website terechtkomen. Toch gaan we ervan uit dat het gros van jouw bezoekers als eerste de homepagina krijgen te zien. Daarom dien je op deze pagina te laten zien wie je bent en wat je doet. Alle belangrijke informatie over jou en jouw bedrijf dient op deze pagina te staan. Wees echter niet te langdradig, want men moet in één oogopslag alle belangrijke informatie kunnen zien. Je kunt op deze pagina dus als een soort samenvatting gebruiken voor informatie over jou en jouw diensten.

Wat mag niet ontbreken op een homepagina?

Op de homepagina mogen de volgende elementen niet ontbreken:

  1. Een korte tekst over wie jij bent;
  2. Een korte tekst over wat jij aanbiedt;
  3. Een korte tekst over wat men van jou kan verwachten;
  4. Een korte tekst over waarom mensen voor jou moeten kiezen;
  5. Een overzicht van jouw aanbod;
  6. De mogelijkheid om jouw aanbod beter te bekijken (op de dienstenpagina);
  7. De mogelijkheid om contact met je op te nemen.

Het handigst is om van elk element een aparte alinea te maken. Geef elke alinea ook een samenvattend kopje. Door dat te doen, zorg je ervoor dat mensen op de pagina vrij snel de informatie kunnen vinden die ze zoeken.

De dienstenpagina

De dienstenpagina is dé plek waarop je uitgebreid over jouw aanbod kan vertellen. Bied je één dienst aan? Dan kun je op deze pagina alle informatie over jouw dienst zetten. Bied je meerdere diensten aan? Dan kun je aan elke dienst één of meerdere alinea’s wijden. Om ervoor te zorgen dat de pagina niet te langdradig wordt, kun je er ook voor kiezen om voor elke dienst apart weer een eigen pagina te maken. Op die aparte pagina’s kun je dan uitgebreid over elke dienst vertellen. Op de algemene dienstenpagina kun je dan kort iets over elke dienst vertellen en per dienst naar de betreffende pagina verwijzen.

Wat mag niet ontbreken op een dienstenpagina?

Onderdelen die op een dienstenpagina zeker niet mogen ontbreken zijn:

  • Informatie over jouw aanbod;
  • Informatie over jouw tarieven;
  • De mogelijkheid om de dienst(en) bij je af te nemen.

Wel of niet tarieven benoemen?

Veel mensen vragen zich af of zij hun tarieven op hun website moeten laten zien. Echter verschilt het per aanbod en ook per doelgroep of je dit wel of niet moet doen. Hoge prijzen kunnen mensen afschrikken en dat is zonde. Als je jouw tarief in dat geval namelijk niet benoemd, kunnen zij over jouw dienst contact met je opnemen en door het gesprek met jou toch bereid zijn om dat hogere tarief te betalen. Denk je dat jouw prijzen jouw toekomstige klanten niet zullen afschrikken? Zet ze dan vooral bij jouw aanbod neer. Je laat daarmee zien dat je transparant bent en dat vinden mensen fijn. Denk je dat het handiger is als mensen contact met jou opnemen, omdat ze dan minder snel zullen worden afgeschrikt bij het horen van de prijs? Dan is het beter om de prijs niet te vermelden.

Dienst op maat

Ook als je een dienst op maat levert, kun je beter geen tarieven noemen. Je kunt zelfs ook beter geen prijsindicatie geven. Stel je voor als een prijs voor een dienst op maat voor iemand hoger uitvalt dan je eerder als prijsindicatie gaf, dan kan diegene dat een onaangename verrassing vinden en afhaken. Bij diensten op maat kun je mensen beter contact met jou laten opnemen.

Een over mij pagina

Een over mij pagina mag ook echt niet op jouw website ontbreken. Je laat ermee namelijk aan de bezoekers zien wie het gezicht achter de website en jouw bedrijf is. En mensen willen dat graag weten alvorens ze verder actie ondernemen. Met een goede over mij pagina wek je vertrouwen op en laat je zien dat er een echt persoon of team achter het bedrijf zit. En dat vindt men heel fijn. Heb je geen Over mij pagina? Dan kan dat voor argwaan zorgen, waardoor mensen afhaken en je website verlaten.

Wat mag niet ontbreken op een over mij pagina?

Laat op een over mij pagina zien wie je bent. Je hoeft niet heel je levensverhaal te vertellen, maar vertel kort iets over je privéleven. Doordat je een stukje van jou als persoon laat zien, kom je authentiek over en bind je mensen aan je. Laat verder vooral zien dat jij een expert in jouw vakgebied bent. Laat dus zien wat je in huis hebt. Daarnaast mag een foto van jezelf ook niet op de pagina ontbreken.

De over mij pagina is ook een hele mooie pagina waarop je mensen contact met je kan laten opnemen. Ze hebben zojuist ‘kennis met je gemaakt’ en zijn waarschijnlijk enthousiast over je geworden doordat ze nu weten wat je allemaal in huis hebt. De kans is dan ook heel groot dat ze na het lezen van de tekst contact met je willen opnemen.

Wat is een salespagina?

Een salespagina is dé plek waarop je een product of dienst aanbiedt. Het is dé pagina van je website waarover je alles over het product of dienst kan vertellen en de bezoekers aanspoort om het product of de dienst bij je af te nemen. Je vertelt op deze pagina alles over jou product of dienst die je ook zou vertellen als mensen je erover zouden opbellen. Op een salespagina schrijf je daadwerkelijk alles op waarvan je denkt dat mensen erdoor belangstelling kunnen krijgen voor jouw product of dienst. Om ervoor te zorgen dat bezoekers geen bezoekers blijven maar klanten worden, mogen er een aantal dingen niet op een salespagina ontbreken.

Wat mag niet ontbreken op een salespagina?

De volgende dingen mogen niet op een salespagina ontbreken:

  • Een krachtige zin die direct de aandacht van de bezoeker trekt, nieuwsgierig maakt en de ‘pijn’ van de bezoeker aanwakkert die jij kan verzachten.
  • Omschrijving van het probleem of de problemen die de lezer nu kan ervaren, maar die jij met jouw product of dienst kan oplossen.
  • Alle informatie die jij over het product of de dienst kan geven. Verkoop je bijvoorbeeld een online training? Laat dan het programma van de training zien. Wees zo concreet mogelijk over wat iemand na aanschaf krijgt.
  • De voordelen waarvan iemand profiteert als die het product of de dienst bij je afneemt.
  • De redenen waarom iemand dit product of deze dienst bij jou moet aanschaffen. Waarom moet diegene het bij jou aanschaffen, hoezo ben jij degene die hem of haar kan helpen?
  • Positieve testimonials van mensen die het product of de dienst al hebben aangeschaft.
  • De mogelijkheid om contact met je op te nemen als iemand eventueel nog vragen heeft.
  • De mogelijkheid om het product of de dienst daadwerkelijk bij je af te nemen.

Probeer echt om zo overtuigend mogelijk te schrijven, maar overdrijf niet. Maak dus geen beloftes die je niet na kunt komen.

Jenneke Peters

Alle artikelen bevatten mijn persoonlijke mening of die van mijn gast-bloggers. In sommige blogs zijn links naar de website van mijn gast-bloggers of advertentie links (advertentie links zijn per bericht 1x gemarkeerd met een *) opgenomen. Door het klikken op deze links verlaat je mijn website en ga je naar de website van de betreffende aanbieder toe. Ik heb geen controle over externe websites. – Manon-

Deel dit Bericht

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *